Українська мова

Тема 1. Мова і мовлення

1. Прочитай діалог. Підкресли слова ввічливості.

У шкільній бібліотеці

-Добридень, Тетяно Вікторівно!

-Добридень, Світланко!

-Повертаю книгу Миколи Трублаїні “У Країні на сонячних зайчиків”. Дуже цікава. Спасибі.

-Читай на здоров’я! Але мені здається, що ти неправильно назвала прізвище письменника. Подивись, будь ласка, уважно на обкладинку книги.

-І правда, автор – Всеволод Нестайко. Дякую, Тетяно Вікторівно, що виправили мене.

-Завжди рада допомогти!

2. Підкресли вислови, що вживаються, коли треба вибачитися.

“Вибачте!” , “Прошу вибачення за …” , “Щасливої дороги!” , “Мені дуже шкода!” , “Якщо можеш, вибач мені” , “Це справді так!” , “Не сердься на мене!” , “Дозвольте попросити вибачення” , “Я не згодна!” .

3. Познач правильну відповідь.

Текстом називають…

а) речення, які розміщені одне за одним;

б) зв’язну розповідь;

в) набір слів;

г) набір словосполучень.

4. Допиши речення.

Інно Петрівно, дозвольте попросити у Вас _______________________________________.

5. Прочитай діалог. Підкресли слова, що допомагають передати почуття, настрій, інтонацію співрозмовників.

Славко запитав у дідуся:

– А навіщо ви стільки трави рвете й сушите?

– Це – лікарські трави, – пояснює дідусь.

– Як лікарські? – здивовано запитує Славко.

– Саме лікарські. Так вони й називаються, – авторитетно пояснює дідусь.

– То ними, значить, лікують? – недовірливо запитує Славко.

– Колись, дуже давно, травами тільки і лікувалися, – одказує дідусь.

6. Знайди і підкресли речення, що не відповідають темі тексту.

Національні головні убори українців

Найдавнішим головним убором українців є шапка. Узимку носили хутряні шапки: сірі або чорні з овечого хутра, заячі. Козаки носили шапки й літом. Чоловіча сорочка-вишиванка також шилася з білого полотна.

Влітку сільські жителі носили солом’яні брилі. На Буковині солом’яні капелюхи прикрашали стрічечками, квітами, півнячим пір’ям. Основним чоловічим взуттям були чорні чоботи та черевики.

7. Склади розповідь, вказавши цифрами порядок речень.

____ Йде дощ.

_____Дні стали холодними й короткими.

_____Сонце гріє не так тепло.

_____Настала осінь.

_____Небо часто покривають хмари.

8. Прочитай опис. Визнач, він художній чи науково-популярний. Обери правильну відповідь.

На скрині сидів – хто б ви думали? Гном! Справжнісінький гном у чорному каптанці з білим мереживним коміром і манжетами, у штанях і в крислатому капелюсі. Обличчя в гнома було старе, зморшкувате.

а) художній;

б) науково-популярний.

9. Прочитай текст.

Зайченя народилося влітку. Хутро в нього було сіре і пухнасте. Зайчиха наказала зайченяті лежати тихо і нікуди не бігати. Малюка годувала рідна мати й інші зайчихи. Скоро зайченя виросло, почало їсти соковиту траву і бігати лісом. Воно познайомилося з птахами і лісовими звірами. У густій траві й кущах зайчик ховався від ворогів. Ось так і жив вухатий.

Познач тему тексту:

а) про ліс;

б) про життя звірів;

в) про зайчика;

г) про рослини.

10.Познач тип тексту із завдання 9 :

а) розповідь;

б) опис;

в) міркування.

11.Вибери й познач заголовок до тексту:

а). Зайченя

б). У лісі

в). Зайчиха

г). Лісові мешканці

12.Склади й запиши план до тексту.

1.________________________________________________________________________

2.__________________________________________________________________________

3.__________________________________________________________________________

13.Прочитай. Віднови послідовність частин тексту-міркування.

Бабки – добрі художники!

____ Ось чому мені найцікавіше спостерігати, як на тонкій зеленій травині сидить синенька тендітна бабка над річкою і дивиться у воду чи високе небо.

____ Вони вміють милуватися барвами. От зелененька бабка спостерігає, як гарно поєднуються блакитна й зелена барви. А от блакитна бабка видивляється себе, блакитну, на блакитному тлі і мліє від такої насолоди…

____ Я дуже люблю спостерігати за бабками. Іноді мені здається, що бабки – добрі художники.

14.Визнач мету отриманого тексту:

________________________________________________________________________________

15.Прочитай висновок тексту-міркування.

Висновок. Ось чому не можна одночасно читати книжку та обідати чи вечеряти.

Запиши два докази. Використовуй у реченнях слова тому що, бо, оскільки.

16.Склади і запиши свій діалог (по дві-три репліки на кожного учасника діалогу):

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

[свернуть]

Тема 2. Речення

1. Доповни речення.

Речення, в якому про щось або про когось повідомляється (розповідається), називається…

а) окличним б) розповідним в) спонукальним

2. Доповни речення.

Речення, в якому про щось або про когось запитують, називається…

а) питальним б) розповідним в) неокличним

3. Доповни речення.

Речення, в якому когось спонукають до дії, називається…

а) розповідним б) питальним в) спонукальним

4. Познач правильну відповідь.

Слова в реченні пов’язуються за допомогою…

а) розділових знаків

б) питань

в) основи

г) другорядних членів речення

5. Прочитай речення. Познач його тип за метою висловлювання.

Сійся-родися, колосом розвивайся, засівайся щастям, ниво молода.

а) розповідне

б) спонукальне

в) питальне

г) окличне

6. Прочитай речення. Познач його основу.

Народилась глиняна іграшка разом із гончарством.

а) глиняна іграшка

б) народилась іграшка

в) разом із гончарством

г) іграшка разом

7. Встанови зв’язок слів у реченні.

Чоловіча сорочка-вишиванка шилася з білого полотна.

Сорочка-вишиванка (що робила?) _______________________________________________

Сорочка-вишиванка (яка?) _____________________________________________________

Шилася (з чого?) ______________________________________________________________

Полотна (якого?) ______________________________________________________________

8. Знайди речення з однорідними членами.

а) У давнину ляльки робили з глини, дерева, соломи, ганчір’я.

б) А ще дівчатка гралися іграшковими меблями.

в) Особливо їм подобалася скриня для лялькового одягу, колиска, стіл.

г) Жодна гра не обходилась без іграшкового посуду.

9. Прочитай речення. Познач його основу.

Чорний шпак вилетів зі шпаківні, сів на гілку й весело защебетав.

а) весело защебетав

б) шпак вилетів

в) чорний шпак

г) шпак вилетів, сів, защебетав

10.Прочитай речення. Розстав розділові знаки.

Україна багата степами лісами озерами садами.

11.Встанови зв’язок між словами в реченні.

Візерунки вишивались червоними, синіми, зеленими, жовтими та рожевими нитками.

__________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

12.Віднови і запиши деформоване речення.

озері, разом, із, На, чаплю, другом, впіймали, ми.

_______________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________

13.Підкресли в реченні підмет і присудок.

Чоловік був грубо витесаний, з короткими дерев’яними ногами, широким червоним дерев’яним обличчям, чорною дерев’яною бородою і чорним дерев’яним волоссям.

14.Заміни виділене словосполучення однорідними членами.

Візерунки складалися з різних геометричних фігур.

_______________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________

15.Пошир речення другорядними членами.

Діти та дорослі підгодовують пташок.

________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________

16.Перетвори розповідне речення на спонукальне.

Голуби не бояться людей.

_____________________________________________________________________________

[свернуть]

Тема 3. Іменник

1. Познач правильну відповідь.

Іменник – це частина мови, що означає…

а) ознаку предмета

б) назву предмета

в) дію предмета

г) кількість предметів

2. Познач вираз, у якому є іменник, ужитий у переносному значенні.

а) книжка на столі

б) сніжинка за вікном

в) скоринка хліба

г) людина-гора

3. Познач правильну відповідь.

Синоніми – це слова…

а) багатозначні

б) близькі за значенням

в) протилежні за значенням

г) вжиті у переносному значенні

4. Познач правильну відповідь.

Слова, протилежні за значенням, називаються…

а) синонімами

б) багатозначними

в) антонімами

г) фразеологізмами

5. Підкресли іменники з абстрактним значенням.

Правда і в морі не тоне. Сумління – найкращий порадник. Скромність прикрашає людину. Ввічливість потрібна кожному.

6. Заміни одним словом.

Добрий борщ – …

а) гарний б) смачний в) молодий

7. До поданого словосполучення добери протилежне за значенням.

Стара газета – …

а) свіжа б) молода в) нова

8. Познач, у якому рядку записані тільки іменники у множині.

а) хмари, дощі, сонце, фарби;

б) ананас, кавун, апельсини, диня;

в) олівці, ручки, портфель, пенал;

г) зорі, планети, учні, вчителі.

9. Замініть вислів одним словом-синонімом.

Байдики бити – …

а) заважати

б) лінуватися

в) забути.

10.Підкресли іменники жіночого роду.

Календар, вікно, книга, сестра, яблуня, місто, полиця, гілка, весло.

11.Запиши речення, розкриваючи дужки.

За залізничною (станція) знаходиться нова школа.

________________________________________________________________________________

12.Зміни слова за зразком. Ніч – (кого?/ чого?) ночі.

Сіль – ____________________________________________________________________

бджоли – ____________________________________________________________________

13.З поданих слів склади речення.

Яскраве, хмари, над, безоднє, море, палають.

14.Запиши іменники, подані в дужках, в орудному відмінку.

Спостерігати за (зозуля) ______________________________________________ .

Доглядати за (криниця) _______________________________________________.

15.Зміни слова за зразком. Стежка – на стежці.

Скринька – _______________________________________________________________

Хатка – ___________________________________________________________________

16.Упиши потрібні прийменники.

Серед зелених луків і дрімучих лісів текла ріка. Та ось людям знадобились дошки на столи й стільці. Люди вирубали ліси ________ берегах ріки. А _______ луках посіяли кукурудзу. Ріка задихнулася _______ спраги й померла.

Слова для довідок: на, від, по.

[свернуть]

Тема 4. Прикметник

1. Прикметник – це…

а) частина слова

б) частина мови

в) частина речення

г) частина тексту

2. Познач правильну відповідь.

Прикметник – це частина мови, серед питань якої є таке…

а) хто?

б) що роблять?

в) які?

г) скільки?

3. З якою частиною мови найчастіше пов’язаний прикметник?

а) з іменником

б) з дієсловом

в) з прийменником

г) з прислівником

4. Познач, як змінюється прикметник.

а) за числами й відмінками

б) за родами й числами

в) за числами, відмінками, родами

г) за числами, відмінками, в однині – за родами

5. Познач прикметники-антоніми.

а) важкий – непосильний

б) сяючий – блискучий

в) відчайдушний – сміливий

г) жорстокий – милосердний

6. Стрілочками з’єднай прикметники-синоніми парами:

велике ласкава

добре крихітний

ніжна безмежне

дрібний милосердне

7. Утвори від іменника Харків прикметник:

_______________________________________________________________________

8. Підкресли хвилястою лінією прикметники.

Північний, хижий, сердитий вітер виє, неначе голодний вовк.

9. Підкресли хвилястою лінією прикметники, вжиті в переносному значенні.

Сизі трави вигравали сріблястими краплинами роси.

10.До поданого іменника добери прикметник.

За _______________________________________________ березою.

11.Познач стрілочками, від яких іменників залежать виділені прикметники.

Лісова галявина вкрита білим пухнастим снігом.

12.Подане словосполучення запиши у множині.

Журавлина пісня – ___________________________________________________ .

13.Із речення випиши прикметники разом з іменниками.

У соснових лісах, на піщаних місцях майже по всій Україні розселився чебрець.

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

14.Додай до прикметників закінчення.

Ось стоїть переді мною легк___ , тендітн___ пролісок.

15.Зміни прикметники так, щоб їх рід та число відповідали роду та числу іменників, від яких вони залежать.

В мене є (сосновий) _____________________ гілка,

(Золотий) __________________________ на гілці білка

Із хвостиком, із ніжками,

Зі (срібний) ____________________________ горішками.

16.Із поданих слів склади та запиши прислів’я.

З, великий, іскра, малий, бувати, вогонь.

[свернуть]

Тема 5. Числівник. Займенник

1. Познач правильну відповідь.

Слова, які означають кількість предметів або їх порядок при лічбі, називаються…

а) займенниками

б) іменниками

в) прийменниками

г) числівниками

2. На які групи поділяються числівники?

а) кількісні

б) порядкові

в) кількісні й порядкові

3. Займенник – це …

а) частина мови, що вказує на предмет, але не називає його

б) частина мови, яка називає предмет

в) службове слово

4. Займенники з прийменниками пишуться …

а) окремо

б) разом

5. Підкресли в реченні числівники.

Посадив ведмідь в лісочку шість берізок, три дубочки.

6. Познач порядкові числівники:

а) шостий, сімнадцятий, тринадцятий

б) шість, десятий, другий

в) двадцять, три, сім

7. Познач рядок, у якому всі слова – особові займенники.

а) один, два, три

б) я, ти, вони

в) мій, твій, свій

г) одиниця, двійка, трійка

8. До третьої особи належать займенники:

а) я, ми

б) ти, ви

в) він, вона, воно, вони

г) ми, ви

9. Утворити й записати словосполучення словами:

6 (зошит) ________________________________________________________________

10. Познач рядок, у якому всі слова написано правильно.

а) від вісімдесять до дев’яносто

б) від одинадцяти до вісімнадцять

в) від дев’яноста до ста

г) від двадцять один до сорок

11. Поставити займенник у потрібному відмінку, записати словосполучення.

Усміхнувся до (вона) _________________________________________________________

12. Вставити в словосполучення займенник.

Вдома не було __________________

13. Від поданого слова утвори числівник, який відповідатиме на питання який? котрий?:

сім – ____________________________________

14. Зі слів скласти речення.

О, 12, година, діти, заняття, закінчити.

___________________________________________________________________________

15. Запиши речення, розкриваючи дужки.

Даринка запитала (я) про (він).

___________________________________________________________________________

16. Спиши речення, замість крапок записуючи займенник я в потрібному відмінку.

Дівчата ходили зі …………….. в ліс, показували ……………..свою школу.

[свернуть]

Тема 6. Дієслово

1. Продовжити речення.

Дієслово – це частина мови, що означає…

а) порядок при лічбі

б) ознаку предмета

в) дію предмета

2. Дієслово відповідає на питання…

а) хто? що?

б) що робить? що робити? що зробить?

в) який? яка? які?

3. Визначити, до якої частини мови належать слова читають, малюють, стрибають, грають.

а) іменники

б) прикметники

в) дієслова

4. Не з дієсловами пишеться:

А) разом

Б) окремо

5. Дієслово в неозначеній формі відповідає на питання…

а) що робити?

б) що робив?

в) що буде робити?

г) що зробить?

6. Дієслова теперішнього часу відповідають на питання:

а) що робить? що роблять?

Б) що робив? що зробив?

В) що буде робити? що зробить?

7. Підкресли дієслова.

Радіють люди, що одпочинуть.

8. Від іменника утвори дієслово:

Навчання – _____________________________________________________

9. Познач рядок, у якому подано дієслова в неозначеній формі:

а) клекотав, замислишся, відступають

б) читають, засинають, зупиняє

в) міркуєте, питаєте, радієте

г) боронити, сперечатися, розмовляти

10. Визнач час дієслів у поданих реченнях. Познач правильну відповідь.

Заходить сонечко. Річечка тече між зеленими берегами. Кучеряві верби купають у воді віти.

а) теперішній час

б) минулий час

в) майбутній час

11. До поданого дієслова добери антонім:

будувати – ___________________________________________________

12. До поданого дієслова добери синонім:

сміятись – _____________________________________________________

13. Укажи час і число дієслова:

Запитала – ____________________________________________________

14. Дієслова несу, граєш, береже належать до…

А) 1 дієвідміни

Б) 2 дієвідміни

15. Які дієслова змінюються за родами й числами?

а) квітне, вчать

б) зацвіла, згорнувся

в) виростуть, летіти

16. Закінчити речення.

Правда у вогні не _______________________ і у воді не ___________________________ .

[свернуть]

Тема 7. Прислівник

1. Познач правильну відповідь.

Як називається незмінна частина мови, яка виражає ознаку дії або пояснює, де, коли відбувається дія, куди вона спрямована?

а) займенник

б) прислівник

в) дієслово

г) іменник

2. Прислівники відповідать на питання…

а) хто? що?

б) який? яка? яке?

в) як? де? куди? коли?

3. Познач рядок, у якому всі слова є прислівниками.

а) гіркий, радісно, мова

б) читати, вчасно, зелень

в) довго, лагідно, мало

г) п’ятеро, сьомий, шість

4. У реченні прислівник може бути :

а) підметом

б) другорядним членом речення

в) присудком

5. Вибери антонім до слова праворуч:

а) вправо

б) вліво

в) ліворуч

6. Познач рядок, у якому записані прислівники-синоніми:

а) цупкий – м’який

б) високо – низько

в) гучно – голосно

7. Як написати прислівники (в)чора, (що)дня, з(далеку)?

а) разом

б) через дефіс

в) окремо

8. Утвори прислівник від слова:

сильний – __________________________________________________________________

9. До поданого дієслова добери й запиши прислівник, з яким це дієслово може вживатися:

вчимося ________________________________________________________________

10.Заміни вислів синонімічним прислівником:

лягати разом із курми – __________________________________________________________

11.Доповни речення однорідними прислівниками.

У зошиті треба писати __________________________ , __________________________ ,

__________________________________ , ___________________________________ .

12.Пошир речення, добираючи слова за питаннями. Запиши.

(Коли?) діти співали (як?).

____________________________________________________________________________ .

13.З поданих слів склади речення.

Уранці, не, чого, не, того, зробиш, наздоженеш, ввечері.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

14.В записаному реченні підкресли прислівники.

15.Поєднай частини прислів’їв.

Хто влітку скаче, а тоді кажи.

Спочатку думай, той багато знає.

Хто багато читає, той взимку плаче.

16.Продовжи речення.

Якби я стала директором школи, я б ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

[свернуть]