3 клас

УКРАЇНСЬКА МОВА. Узагальнення знань з теми «Слово. Будова слова

3 клас

Урок – гра «Сильна ланка»

Тема. Узагальнення знань з теми «Слово. Будова слова.»

Мета. Узагальнити і розширити знання учнів теми, тренувати асоціативне й

логічне мислення, вдосконалювати уміння добирати спільнокореневі слова, слова-антоніми; розвивати зв’язне мовлення, творчі здібності; виховувати зацікавленість мовою, дружні стосунки між учнями, викликати радість пізнання.

Обладнання: плакат з гаслом уроку, фішки, індивідуальні картки із завданнями для відбіркового туру, медалі для переможців.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Сьогодні у нас незвичайний урок, ми проведемо гру «Сильна ланка». Переможцем стане той, хто набере найбільшу кількість балів – фішок. За кожну правильну відповідь – 1 фішка.

Наше гасло:

Видумуй, пробуй, твори!

Розум, фантазію прояви!

Активним і уважним будь

І про кмітливість не забудь!

– Ви готові? Вперед!

ІІІ. Гра «Сильна ланка».

1 раунд

«Відбірковий тур»

Завдання: розплутати порівняння.

Дужий,              як заєць

кучерявий,              як слон

вірний,               як лис

боязкий,              як вовк

голодний,              як ведмідь

колючий,              як віл

хитрий,              як баран

великий,              як миша

неповороткий,             як пес

впертий,              як їжак

маленький,               як осел

  • 2 раунд

Завдання для розвитку словесної творчості.

Завдання 1: впізнати предмет за найхарактернішими ознаками.

Кругле, кислувате, червоне, соковите – … .

Білокора, висока, струнка, кучерява – … .

Білий, м’який, пухнастий, срібний – … .

Щедра, багата, золота, чарівна – … .

Весела, гомінка, дзвінка, сонячна – … .

Чиста, прозора, глибока, стрімка – … .

Золоте, ласкаве, кругле, жовтогаряче – … .

Цікава, мудра, повчальна, нова – … .

Хитра, руда, пухнаста, хижа – … .

Високий, могутній, гіллястий, кремезний – … .

Завдання 2: дібрати спільнокореневі слова.

Сад          ліс

квітка          ніч

казка          сміх

школа          зима

море          мова

Завдання 3: дібрати протилежні за значенням слова – антоніми.

Вранці – …

взимку – …

ворог – …

старий – …

добро – …

плюс – …

хворий – …

говорити – …

багатий – …

плакати – …

  • 3 раунд

Завдання для тренування асоціативного і логічного мислення.

Завдання 1: назвати з яким предметом (явищем, дією) асоціюється у вас дане слово. Наприклад, зима – ковзани, банан – Африка.

Колесо – …

Квітка – …

Книга – …

Урок – …

Театр – …

Машина – …

Школа – …

Пальто – …

Стіна – …

Ключ – …

Завдання 2: знайди «зайве» слово, доведи свою думку.

Щука, карась, окунь, рак.

Сашко, Микола, Олена, Кравченко.

Заєць, корова, олень, вовк.

Диван, ліжко, зошит, шафа.

Молоко, вершки, хліб, сметана.

Колесо, автобус, велосипед, літак.

М’яч, скакалка, гойдалка, лижі.

Київ, Дніпро, Львів, Ялта.

Вухо, ніс, око, обличчя.

Береза, бук, калина, осика.

  • 4 раунд

Завдання для розвитку причинного мислення.

Скласти запитання, поєднуючи два слова – назви предметів:

книга – ліс

човен – пісня

субота – тато.

ІV. Підсумок уроку.

Підведення підсумків гри. Визначення і нагородження переможців.

http://tekina.ucoz.ru/nadin/nadin11/ucos347856.jpg

[свернуть]

Літературне читання. А. Дімаров «Для чого людині серце».

3 клас

Тема. «Літературні казки». А. Дімаров «Для чого людині серце».

Мета: формувати читацькі навички шляхом спеціальних вправ та в процесі роботи над текстом; уміння диференціювати ознаки доброго і лихого; збагачувати мову дітей новими словами та виразами; розвивати мовлення; вчити працювати в групах; виховувати доброзичливе ставлення до людини, бажання творити добро.

Обладнання: схеми, таблиці, книги для розчитування, таблиці для словникової роботи, схеми-опори.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент. Повідомлення теми і мети уроку.

– Діти, скажіть, яким має бути наш урок.

Урок має бути:

Ми будемо:

• цікавим;

• трохи казковим;

• навчальним;

• продуктивним

• дисциплінованими;

• уважними;

• зібраними;

• активними

  • Отже, якщо ви будете такими, ми разом проведемо цікавий, творчий, продуктивний урок.

II. Актуалізація опорних знань.

1. Розчитування.

– Жодна людина не може гарно читати, якщо в неї слабкі легені та очі.

у ми й розпочинаємо наш урок з розчитування. На вдих набрали повітря, на видих сказали голосні звуки: а, о, у, є, и, і. У кого найбільша кулька? (Імітують надування кульки)

2. Робота за індивідуальними складовими таблицями.

3. Читання за Едігеєм: церсе, нарлюд, азкак, чиндівка, чокловічо, даб.

4. Закінчи речення (Хто це?Що це?).

  • Рідна, лагідна, найдорожча —…
  • Запашний, білий, смачний — …
  • Сірий, зубатий, голодний — …
  • Білий, холодний, пухнастий — …

5. Робота над скоромовкою.

Бабин біб розцвів у дощ,

Буде бабі біб у борщ.

6. Читання на прискорення (1 хвилина).

7. Інтонування.

На доброті існує світ

І добротою пахне хліб,

І мирне небо, в школу йти –

Це також вияв доброти.

Прочитати:

  • спокійно;
  • сумно;
  • весело;
  • з питальною інтонацією.

III. Повідомлення теми й мети уроку.

— Діти, ми сьогодні починаємо з вами вивчати нову тему «Літературні казки».

Як, на вашу думку, які казки називають літературними?

— Так, це казки, які мають авторів.

А чим вони відрізняються від народних казок? {Відповіді учнів.)

— Отже, в даному розділі вміщені казки українських авторів: В.Скомаровського, А. Дімарова, О. Зими, І. Калинця, В. Нестайка. І описують у своїх казках незвичайні пригоди, дивовижні перетворення. Вони наділяють своїх героїв позитивними і негативними рисами. На їх образах вчитись розрізняти добро і зло, будемо прагнути стати добрішими, щирішими.

Отже, читати ми будемо «чарівні казки». Тому зараз ми подорожуватимемо світом казок. І я запросила до нас на урок доброту, світле і щи це, почуття любові і співчуття. А для чого, ви дізнаєтесь, коли почу казку ми будемо читати. А називається ця казка «Для чого людині серце». Чи можете ви дати відповідь на це запитання? (Відповіді дітей.) А тепер помайте і скажіть, чи зможемо ми побачити цих гостей, яких я запросила на урок. (Відповіді дітей.) А відчути? Чи існують вони на землі? Де їх можна знайти? (Відповіді дітей.)

IV. Робота над новим матеріалом.

1. Передбачення за заголовком

2. Читання тексту

Текст поділяю на шість частин, клас — на шість груп, кожна група і Кожна тина читають свою частину. Потім ідемо на пошуки людського скарбу.

3. Словникова робота

Плем’я

вражено

ринуться

вагаючись

безпорадно

дошкулити

схвально

докоряти

жевріти

4. Переказ тексту за опорними словами. Робота в групах.

«Секретарі» беруть для своєї групи картку з опорними словами, за допомогою якої переказують свою частину тексту.

5. Читання тексту.

  • Вголос;
  • вибірково;
  • ланцюжком;
  • за особами.

6. Обговорення тексту.

  • Де відбувались описані події?
  • Чому дерев’яні чоловічки не мали ніяких почуттів?
  • Як змінилося життя чоловічка, коли лікар вставив йому серце доброї людини?
  • Які чарівні перетворення описано в казці?
  • Якою показана дівчинка в тексті?
  • Поміркуйте, для чого людині серце.
  • Яке б серце ви хотіли б мати?

7. Фізкультхвилинка

Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій поклоніться
І до сонця потягніться.
В різні боки похиліться,
Веретеном покрутіться.
Раз — присядьте, два — присядьте
І за парту тихо сядьте.

V. Повторення і узагальнення нових знань.

1. Гра «Добре і погано»

Діти, а від чого залежить, яке саме серце має людина? (Від її способу життя, її виховання, культури та її душі.)

  • То яке серце було в дівчинки? (Велике, світле, добре, чуйне, дбайливе)
  • З яким серцем краще жити? (Відповіді дітей.)
  • Правильно. Молодці, діти, Ви сьогодні дуже гарно працювали на уроці.

2. Гра «Коло по воді»

  • Вибрати слово-камінь. До кожної початкової букви придумати слово. |не речення скласти з початкових букв цього слова. Ці слова об’єднати у відповідь.
  • Д— дякую
  • О — обіцяю
  • Б — багата
  • Ррід
  • О — осінь

VI. Підсумок уроку

  • Діти, що б ви хотіли змінити в нашому уроці?
  • То для чого дане людині серце?

Відповідають за методом «Прес»:

Я вважаю, що…;

тому що…;

наприклад…;

Отже, тому я вважаю…

Висновок. Живіть так, як підказує вам ваша совість, ваше серце. І завжди І Пам’ятайте: людина може бути кволою і хворою, але мати здорове і щире Я вам бажаю, щоб серця були у вас великі і щирі, щоб вони не черствіли Засівайте в них зернинки доброти. Лише тоді ваші серця будуть здоровими.

VІI. Домашнє завдання

Навчитись виразно читати й переказувати казку.

Скласти невеличку розповідь «Якби я був добрим серцем…»

http://ia129.mycdn.me/getImage?photoId=516777055980&photoType=0

[свернуть]

Літературне читання. В.О. Сухомлинський «Звичайна людина»

3 клас

Тема: В.О. Сухомлинський «Звичайна людина».

Мета: продовжити формувати навички читання та критичного мислення, вчити оцінювати вчинки людини,аналізувати, робити висновки,розвивати активність, мовлення, виховувати почуття людяності, прагнення робити гарні вчинки.

Обладнання: фотографія В. Сухомлинського, малюнки з зображенням колодязю, степу.

Хід уроку:

І. Організація класу.

Продзвонив уже дзвінок,

Час почати наш урок.

Отож часу ми не гаймо

Урок читання починаймо.

– Сьогодні у нас урок читання та критичного мислення. Ми будемо вчитися читати, міркувати, задавати питання та відповідати на них. Для того щоб урок був цікавим та продуктивним якими ви повинні бути? (Активними,працьовитими, розумними, уважними, вихованими.)

ІІ. Евокація.

1. Робота з прислів’ями.

  • Тему уроку ви мені скажете самі, коли складете прислів’я. (Робота в групах. Скласти та пояснити деформовані прислів’я).
  1. Не одяг прикрашає людину, а добрі діла.
  2. Погано тому, хто добра не робить нікому.
  3. Людина красна не словами, а добрими ділами.
  4. Добрий вчинок ніколи не пропаде.
  5. Дивись, не забудь, людиною будь.
  • Як ви думаєте, про що ми будемо сьогодні говорити?
  • Так про добро, людину,її вчинки. А допоможе нам в цьому оповідання великого педагога, мудрої людини В. О. Сухомлинського « Звичайна людина».

2. Асоціювання:

  • Але перш ніж читати оповідання, ми засвітимо сонячні промінчики про те, якою людиною повинна буди людина.

             скромна          добра         весела

      чемна                 Людина                працьовита

                                   чесна

3. Складання передбаченнь:

  • А тепер уявіть, що ви письменники і вам треба скласти оповідання «Звичайна людина», використовуючи назву та опорні слова. (Робота в групах.)

Опорні слова:

  • в степу колодязь; (малюнок степу, колодязя).
  • дід з онуком;
  • дякують дідусеві;
  • відро впало;
  • проїхав далі;
  • відро сховав;
  • залишив відро.

Слухання передбачень.

ІІІ. Стадія засвоєння.

– Будемо читати оповідання по частинах, але не заглядати в текст наперед.

Словник: подорожній, цямрина, батіг.

1частина

  • Де стояв колодязь?
  • Хто проїжджав повз нього?
  • Чому подорожні дякували?
  • Що сталося? Як би ви вчинили?

( Взаємозапитання)

  • Що буде далі?

2 частина

  • Здійснилися передбачення?
  • Що вас схвилювало?( здивувало?)
  • Які очі були у подорожнього? Чому?
  • Погано чи добре він вчинив?

( Взаємозапитання)

  • Що буде далі?

3 частина

  • Чиї передбачення збулись?
  • Які очі були в другого подорожнього?
  • Що це значить?
  • Як він вчинив? Добре чи погано?
  • Що буде далі?

4 частина

  • Збулось передбачення?
  • Що зробив третій подорожній?
  • Які очі в нього були?Чому?

Фізкультхвилинка.

Якщо добрий ти посміхнись,

Руку другу простягни

В танці разом покружляйте

Побажайте всім добра

До роботи всім пора.

ІV. Стадія міркування.

  • Сподобалось вам оповідання?
  • Чиї передбачення збулись?
  • Як би ви вчинили на місці подорожнього? Дідуся?
  • Як назвав дідусь І і ІІ подорожнього? Чому?
  • Чому він назвав ІІІ подорожнього звичайною людиною?
  • Що це значить в розумінні діда?
  • Що спонукало дідуся зробити такий висновок?
  • А можна сказати, що такою звичайною людиною може бути кожна людина?
  • Що для цього потрібно?(Робити добрі вчинки).

Складання сенкану

Що? Вчинок.

Який? Добрий, чесний, благородний.

Що робить? Піднімає настрій, приносить радість, творить добро.

Слово- синонім. Діло.

V. Рефлексія.

  • Сподобався вам урок?
  • Що сподобалось?

Технологія « Мікрофон».(Закінчи речення)

  • Мені було цікаво…
  • Я сьогодні зрозумів…
  • Мені було важко…
  • Завтра на уроці…
  • Я хочу закінчити наш урок віршем:

Живи, добро звершай,

Та нагороди за це не вимагай.

Хай оживає істина одна:

Людина починається з добра.

VІІ. Домашнє завдання (на вибір).

1.Прочитати оповідання В. Сухомлинського.

2.Скласти правила доброї людини.

Звичайна людина

Є в сухому степу колодязь. Біля колодязя – хатка. В ній живуть дідусь із внуком.

Біля колодязя на довгій вірьовці відро. Ідуть подорожні, заїжджають до колодязя, п’ють воду,дякують дідусеві.

Стерлася вірьовка, перервалась, упало відро в глибокий колодязь. Немає в дідуся другого відра. Нічим води витягти, щоб попити.

День не п’ють води дідусь із онуком, два дні не п’ють. Мучаться від спраги.

На третій день уранці приїжджає повз дідусеву хатину подорожній з настороженими очима. На возі в нього побачив дідусь відро під соломою.

Глянув подорожній з настороженими очима на колодязь, глянув на дідуся з онуком, ударив коней батогом і поїхав.

– Що це за людина?- питає онук дідуся.

– Це не людина,- відповідає дідусь.

Опівдні проїжджає повз дідусеву хатину подорожній з байдужими очима. Дістав з воза відро, прив’язав до вірьовки, витяг води, напився, дав попити дідусеві й онукові, решту води вилив у сухий пісок,відро забрав і поїхав.

– Що це за людина?- питає діда онук.

– Це не людина,- відповідає дідусь

Увечері проїжджає повз дідусеву хатину подорожній з добрими очима. Дістав з воза відро, прив’язав до вірьовки, витяг води, напився й поїхав, а відро так і стоїть на цямрині.

– Що це за людина?- питає онук.

– Звичайна людина,- відповідає дідусь.

В. Сухомлинський

[свернуть]

ЛОГІКА. Множини. Зображення обсягу понять за допомогою кругів Ейлера

ЛОГІКА

3 клас

Тема. Множини. Зображення обсягу понять за допомогою кругів Ейлера

Мета: узагальнити та систематизувати знання про поняття множини; вдосконалювати вміння зображувати обсяги понять за допомогою кругів Ейлера,” розвивати логічне мислення, пам’ять, виховувати самостійність, формувати зацікавленість у результатах спільної роботи.

Обладнання: малюнки, ілюстрації, схеми.

Тип уроку: систематизації та узагальнення знань.

Хід уроку

І. Організація класу

%d0%bb%d0%be%d0%b3%d0%b8%d0%ba%d0%b01

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми й мети уроку.

1. Ознайомлення із планом уроку.

%d0%bb%d0%be%d0%b3%d0%b8%d0%ba%d0%b02

А чи знаєте ви, що… Найдовша в світі фраза містить 814 слів і займає дві з половиною сторінки.

2. Кодування чисел, або розвідницькі шифрограми.

Розшифрувати вислів французького письменника Ф. Вольтера, який стане девізом нашого уроку.

«Загадкові будиночки».

Виконати обчислення, записати одержані результати. Цифри отриманих чисел показують послідовність розміщення фрагментів висловлювання.

1) без 3) буває 5) не 7) ніколи

2) труднощів 4) справ 6) великих 8) великих

%d0%bb%d0%be%d0%b3%d0%b8%d0%ba%d0%b03

7 5 3 8 4 1 6 2

Ніколи не буває великих справ без великих труднощів.

Ф. Вольтер, французький письменник

ІІІ. Підготовка учнів до активного свідомого засвоєння знань

  1. Технологія «Мої думки».

Учні, користуючись схемою, готують відповідь за темою «Множини». Коли один з учнів відповідає, інші уважно слухають, доповнюють. План розповіді:
%d0%bb%d0%be%d0%b3%d0%b8%d0%ba%d0%b04

2. «Незакінчені речення».

  • Поняття — це думка, передана… (словом).
  • Будь-яке поняття має певний… (обсяг).
  • Обсяг поняття можна графічно зобразити за допомогою… (кругів Ейлера).
  • Множину бджіл, що летять разом називають … (рій).
  • Множину футболістів, що зібрались разом для гри називають … (командою).
  • Множина В є підмножиною множини А, бо кожний елемент множини В є одночасно…

елементом множини А).

А чи знаєте ви, що …

Число 10 тисяч давнім слов’янам здавалось таким великим, що вони називали його «тьма». Впевнена, що числа, з якими будемо працювати, вас не злякають.

  1. Числові закономірності, або що далі…
  • «Шостий зайвий». Завдання: одне з чисел не має тих ознак, за якими можна об’єднати решту чисел. Знайти це число і вказати ознаку, що об’єднує решту чисел.

80

10

72

60

90

50

?

18

16

8

4

28

36

?

72, решта – круглі десятки.

18, решта – числа, що діляться на 4.

  • «Ялиночки». Завдання: визначити взаємозв’язок між числами на першій ялинці і використати його, заповнюючи пропуски.

%d0%bb%d0%be%d0%b3%d0%b8%d0%ba%d0%b05

  • «Бульбашки». Завдання: знайти взаємозв’язок між числами в кружечках і кількістю точок. Вписати відповідні числа на другому малюнку.
    %d0%bb%d0%be%d0%b3%d0%b8%d0%ba%d0%b06

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА.

Будьте уважні! Якщо серед чисел, які будуть названі, ви почуєте число, що ділиться на 9, треба присісти і всім дружно вигукнути «Еврика!»

ІV. Узагальнення і систематизація знань.

«У лабіринтах Логомудрії, або розплутаємо логічні клубочки»

  1. Гра «Поміркуй…» Робота в парах.

Роздивись Малюнок. Домалюй Дідам Морозам палиці та мішки з подарунками так, щоб стало 5 Дідів Морозів з палицями та 5 Дідів Морозів з подарунками. Скільки Дідів Морозів буде і з палицям, і з подарунками? (Мал. на С. 51)

Відповідь. 2 Діди Морози.

  1. «Доведи свою думку…» Метод «Прес».

Розв’язування задачі:

Кирило і Денис виготовляли прикраси для новорічної ялинки. Кирило самостійно виготовив 8 гірлянд, а Денис – 6. Спільно вони зробили 3 гірлянди і порахували їх разом із виготовленими самостійно. Скільки всього прикрас виготовили хлопчики?

Відповідь: 11 гірлянд.

  1. Логіка малюнків. Самостійна робота.

1 варіант – с.49, завдання 5:

Роздивись малюнок і розподіли предмети, зображені на малюнку, на дві множини. Зверни увагу на те, що множини перетинаються. Подумай, назви яких саме предметів будуть у перерізі цих множин.

Відповідь. Автомобіль.

2 варіант – с. 51, завдання 3:

Роздивися малюнок. На ньому зображено три множини: А — множина дерев’яних предметів; В — множина прямокутних предметів; С — множина меблів. Знайди та обведи червоним олівцем предмет, який належить перерізу цих множин. Дай визначення поняття, яке позначає цей предмет. Закресли предмет, який не належить жодній із цих множин.

Відповідь. Ніж.

А чи знаєте ви, що …

Людина використовує поки що лише 5 відсотків свого мозку. Чим займається решта 95 відсотків мозку – науці ще не відомо. Заставте потрудитися свій мозок під час групової роботи.

  1. Робота в групах. Диференційовані завдання.

1 група «Чомучки»

Завдання. Елементами множин А і В є точки. Роздивіться малюнок та дайте відповідь на запитання:

  • Скільки елементів у множині А?
  • Скільки елементів у множині В?
  • Скільки елементів у перерізі множин А і В?
  • Скільки елементів в об’єднанні множин?

%d0%bb%d0%be%d0%b3%d0%b8%d0%ba%d0%b07

2 група «Пізнайки»

Завдання. Завдання. Є дві множини А і В. Елементи цих множин – сніжинки. У перерізі цих множин 3 елементи, а в об’єднанні 5 елементів. Знайдіть 2 способи розв’язання цієї задачі, покажіть кожний спосіб за допомогою кругів Ейлера.

3 група «Розумники»

Завдання. Елементами множин А і В є трикутники. Розташуйте елементи цих множин у кругах Ейлера так, щоб у множині А було 9, у множині Б – 7, а в об’єднанні – 12 елементів.

4 група «Ерудити»

Завдання. В об’єднанні трьох множин А, В і С – 5 елементів. Елементами цих множин є прапорці. Множини А, В і С перетинаються. Співвідношення між цими множинами за допомогою кругів Ейлера матиме такий вигляд:

%d0%bb%d0%be%d0%b3%d0%b8%d0%ba%d0%b08

Розташуйте елементи цих множин так, щоб у кожній із множин було по 3 елементи, по 2 елементи.

V. Підсумок уроку. Технологія «Мікрофон».

[свернуть]

МАТЕМАТИКА. Узагальнення знань, умінь і навичок учнів за темою „Табличні випадки множення та ділення”

3 клас%d0%bc%d0%b0%d1%82%d0%b5%d0%bc%d0%b0%d1%82%d0%b8%d0%ba%d0%b0

Тема. Узагальнення знань, умінь і навичок учнів за темою „Табличні випадки множення та ділення”.

Мета. Закріпити знання таблиць множення і ділення; вдосконалювати навичк обчислювання виразів та розв’язування задач; розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу; виховувати товариські стосунки між учнями, навички співпраці.

Хід подорожі

І. Організаційний момент.

  1. Повідомлення теми і мети уроку.
  • Сьогодні у нас незвичайний урок, ми будемо змагатися, подорожуючи Математичним океаном (знайомство з маршрутом подорожі за картою).
  • Як називається змагання на вітрильниках? (Регата). В математичній регаті братимуть участь 2 команди: „Винахідливі” і „Кмітливі”.

Мета нашої регати – досягти порту Перемоги.

  1. Привітання команд.

Девіз команди „Кмітливі”:
Кмітливі труднощі долають,
Вони завжди перемагають.
Перемогу ми здобудемо,
В боротьбі ми перші будемо.

Девіз команди „Винахідливі”:
Винахідливі завжди
Сухими вийдуть із води.
Важких завдань для нас немає,
Сьгодні ми перемагаєм.

  1. Представлення журі.
  • Арбітрами нашої математичної регати будуть присутні на уроці батьки.

ІІ. Змагання команд.

1. Конкурс „Підготуй корабель” (3 б.)

Обчислення виразів.

      „Кмітливі”                      „Винахідливі”

100-5·5       2·7+35                 72:8+9·3       2·6:3

5·8-54:9      56-9·3                 42-42:6      7·4+43

(45-27):9      4·6:3                 (55+8):9       4·8-17

2. „Острів обчислювальний” (3 б.)

Заповнити „цікаві квадрати”:

„Кмітливі”

16

36

20

32

24

„Винахідливі”

24

12

15

27

18

3. „Мис Задачний”. (3 б.)

Задачі для усного рахунку:

    • Зграя з 7 дельфінів пропливла 14 км. Скільки проплив кожний дельфін?
    • У порт пливли 3 судна, а назустріч їм – 5 катерів. Скільки суден прибуло в порт?

Задача 1 рибалки:

На виготовлення 3 човнів потрібно 27 колод. Скільки колод знадобиться для виготовлення 5 таких човнів?

Задача 2 рибалки:

На пошиття 6 вітрил пішло 48 метрів тканини. Скільки потрібно тканини, щоб пошити 4 таких вітрила?

4. „Острів відпочинку”

Полічити від 1 до 40, замість чисел, які діляться на 5, треба говорити слово „полундра”, що мовою моряків означає „Готуйся до небезпеки”.

5. „Бухта Геометрична”. (2 б.)

Назвати кількість зображених на малюнку фігур:

%d0%bc%d0%b0%d1%82%d0%b5%d0%bc%d0%b0%d1%82%d0%b8%d0%ba%d0%b02

6. „Острів Чисел”. (2 б.)

„Кмітливі” „Винахідливі”

    • Вставити потрібні знаки:

8..3..6=4 3..4..2=14

    • Знайти „зайве” число:

14, 21, 28, 37, 42, 49            16, 20, 24, 29, 32, 36

ІІІ. Підведення підсумків.

  1. „Старовинна пляшка”

– Ми досягли порту Перемоги, де нас чекає старовинна пляшка, яка містить повідомлення (вислів про математику М.Ломоносова).

  1. Оголошення результатів математичної регати та вручення призів.

Ось і завершилась подорож дальня,

Та промайнула вона недарма.

А нам пора уже додому,

Дзвінок веселий пролунав.

За роботу – по заслузі!

Щиро дякую вам, друзі!

http://allforchildren.ru/pictures/school22_s/school2204.jpg

[свернуть]

ПРИРОДОЗНАВСТВО. Без води нема життя. Властивості води - рідини

3 клас

Тема. ” Без води нема життя. Властивості води – рідини”.

Мета. Розширити уявлення про значення води в природі, про три стани води і властивостях води – рідини; формувати елементарні поняття: вода – речовина; виробляти вміння самостійно виконувати досліди використовуючи метод капелюхів Де Боно; узагальнювати сприйняте під час виконання дослідів, робити висновки; виховувати пізнавальний інтерес, самостійність, організованість, відповідальність за виконану роботу.

Обладнання. Комп’ютер, проектор, склянка з водою, банка з ложкою для демонстрації, пляшки різної форми (порожні), ілюстрації, картки для групової роботи, 6 капелюхів.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Продзвенів і змовк дзвінок

Починається урок.

ІІ. Фенологічні спостереження.

– Щодня життя людини починається з новин про погоду. От і ми прослухаємо прогноз синоптика на сьогодні за таким планом:

  1. Пора року, дата.
  2. Температура повітря.
  3. Стан неба.
  4. Зміни в природі.
  5. За народним календарем.

– Діти, від чого залежать всі зміни в природі? (Всі зміни в природі залежать від висоти Сонця на небосхилі).

Сонце низько або високо

Посилає Землі уклін

Пора року міняється швидко

Змінюючи наш небосхил.

– Я бажаю, щоб на нашому уроці було тільки сонячно. А від сонця і

сонячного тепла урок пройшов цікаво, швидко та організовано.

– Працювати ми будемо за таким законом:

Згадати потрібно наш закон:

Слухати – уважно,

Працювати – старанно,

Виконувати – точно,

Запам’ятовувати – прочно.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

Тест.

1. Повітря відноситься до:

а) живої природи;

о) неживої природі.

2. Повітря це:

а) газоподібне тіло;

б) тверде тіло.

3. Що називається атмосферою:

а) повітря навколо людини;

б) шар повітря навколо міст;

в) шар повітря навколо Землі.

4. Чи добре пропускає товстий шар чистого повітря сонячні промені:

г) ні

д) так.

Перевірка тесту.

ІV. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку.

– Зараз я пропоную переглянути невеликий фільм і сказати, про що піде мова на сьогоднішньому уроці.

– Подивиться , будь ласка, на відповіді тесту, ви нічого не помітили? Якщо ми переставимо букви, яке вийде слово? (Вода).

– Тепер нам залишилося визначити тему уроку. Хто здогадався, про що йтиме мова? (Про воду).

Оголошується тема уроку: «Без води немає життя. Властивості води – рідини»

V. Актуалізація опорних знань.

– Чи доводилося вам бачити воду в природі?

– Де вона знаходиться?

– Для чого потрібна вода?

VІ. Первинне сприйняття й усвідомлення нового матеріалу.

– Готуючись до уроку, наш клас поділився на групи.

У групах працювали використовуючи метод шести капелюхів ДЕ Боно.

Білий капелюх – збір інформації про воду.

Червоний капелюх – відчуття, враження.

Жовтий капелюх – перевага, вигода, користь.

Чорний капелюх – негативні сторони.

Зелений капелюх – дослідження, нові ідеї.

Синій капелюх – мислення про мислення.

1. Презентація дослідницько-пошукової роботи груп.

%d0%bf%d1%80%d0%b8%d1%80%d0%be%d0%b4%d0%be%d0%b7%d0%bd%d0%b0%d0%b2          PA220021

У всіх трьох станах молекули води однакові за формою і розміром. Але відстані між ними у воді – рідині різні. Давайте згадаємо як розташовані молекули:

– у твердих тілах (дуже близько друг до друга);

– у рідких тілах (відстань між молекулами більше);

– у газоподібних (ще більше).

%d0%bf%d1%80%d0%b8%d1%80%d0%be%d0%b4%d0%be2

2. Фізкультхвилинка.

Гра «Струмочок»

Діти стають парами. Беруться за руки і піднімають їх вгору. Той, хто без пари, рухається «коридором», який утворили пари. Бере когось за руку і разом з ним стає першою парою. Той, хто залишився без пари, біжить в кінець «струмка», рухається до початку, вибирає собі одного з гравців і ін.

3. Ознайомлення з властивостями води.

– Ви нам багато цікавого розповіли про воду, а тепер поговоримо про властивості води – рідини. Я показую вам досліди, а ви мені говорите які властивості має вода – рідина.

Дослід №1. Якщо вилити небагато води, наприклад, на стіл або на тарілку. Що трапиться з водою? (Розтечеться). Значить вона ТЕКУЧА.

Дослід №2. З банки переллємо воду у пляшки різної форми. Яку форму мала вода в банці? Яку форму має вода в пляшках? А свою форму має вода? (Вода набуває форми тієї посудини, в якій знаходиться).

Значить вода НЕ МАЄ ВЛАСНОЇ ФОРМИ.

Дослід №3. Якщо в склянку з чистою водою опустимо ложку. Чи добре її видно? Про яку властивість води це свідчить?

Вода ПРОЗОРА.

Дослід №4. Подивися, чи має вода колір? Визначте, має запах?

Вода БЕЗБАРВНА, БЕЗ ЗАПАХУ.

Висновок. Вода текуча, не має власної форми, безбарвна, прозора, без запаху.

– Вода – рідина має також властивість, про яку ми дізналися, коли вивчали термометр. Хто пригадає цю властивість? (При нагріванні вода розширюється, а при охолодженні – стискається). Молодці!

– Запам’ятаєте ще одну цікаву властивість води. Коли вода замерзає і перетворюється на лід, вона перестає стискатися і починає розширюватися. У цьому легко переконатися, якщо пляшку, наповнену водою вщерть, щільно закрити пробкою і поставити на мороз. Як тільки вода змерзне, пляшка трісне.

VІІ. Закріплення знань.

1. Гра на увагу ( на правильну відповідь діти плескають у долоні).

Лід, сніг, крига – це вода в… а) газоподібному стані;

б) рідкому стані;

в) твердому стані.

Дощ, роса, туман – це вода в…а) газоподібному стані;

б) твердому стані;

в) рідкому стані.

Водяна пара – це вода в… а) рідкому стані;

б) твердому стані;

в) газоподібному стані.

2. Робота в групах. “Метод інтрига”. (Діти відгадують слово і записують в клітинки).

Перевірка завдання.

1. Вночі спить на землі, а вранці висихає (РОСА)

2. Улітку біжить,

Узимку спить.

Весна настала,

Знову побіжала. (РІКА)

3. Надворі переполох:

З неба сиплеться горох.

З’їла шість горошин Ніна,

У неї тепер ангіна. (ГРАД)

4. Рибам зиму жити тепло:

Дах – товсте стекло. (ЛІД)

5. Молоко над річкою плило,

Нічого не видно було.

Розчинилося молоко –

Стало видно далеко. (ТУМАН)

– Про що ці всі загадки?

– Чому так багато народних загадок присвячено воді?

VІІІ. Підсумок уроку.

Технологія “Мікрофон”.

1. Де на Землі є вода?

2. Які властивості води ви вже знаєте?

3. Яку особливу властивість має вода при замерзанні?

4. У яких трьох станах перебуває вода в природі?

А тепер ми довідаємося як ви працювали на уроці, відгадавши ребуси:






XІ. Домашнє завдання.

1. Опрацювати статтю “Без води немає життя”, “Властивості води – рідини”.

2. Виконати завдання № 1,2 у зошиті.

[свернуть]

Тематичний урок «ДЕРЕВА»

AG00176_

3 клас

Використані дисципліни:

українська мова

читання

математика

я і природа

Мета:

  • Поповнити і розширити знання учнів про хвойні дерева;
  • вдосконалювати навички складання порівняльної характеристики хвойних дерев, вміння класифікувати, аналізувати;
  • формувати правильну морально-етичну оцінку людських вчинків;
  • підготувати учнів до реальної поведінки за законами добра і краси;
  • удосконалювати навички виразного читання, діалогічного мовлення;
  • вдосконалювати навички добору спільнокореневих слів, розбору слів за будовою; вміння розрізняти художній і науковий тексти;
  • розвивати усне і писемне мовлення, уяву, фантазію, творчі здібності;
  • вдосконалювати обчислювальні навички, вміння розв’язувати задачі;
  • розвивати логічне мислення, кмітливість, уважність;
  • виховувати любов і бережливе ставлення до природи;
  • формувати дослідницькі уміння, навички співпраці.

Робота учнів у центрах діяльності

Мовний центр.

  1. Мовна розминка.

    • Знайди «зайве» слово. Доведи свою думку.

Дуб, калина, сосна, кедр.

Смерека, ялиця, бук, модрина

  • Впізнай предмет за найхарактернішими ознаками.

Зелена, колюча, смарагдова, струнка… (ялина).

Розлога, пухнаста, вічнозелена, висока… (сосна).

  • Скласти запитання, поєднуючи два слова – назви предметів:

ялина – шишкар

ліс – модрина

  1. Дібрати спільнокореневі слова. Позначити суфікси.

Ялина – …, шишка – …, смерека – …

  1. Словникова робота.

За допомогою «Тематичного словника школяра» з’ясувати значення слів – назв хвойних дерев.

  1. Розрізнення наукового і художнього текстів. Робота за картками.
  2. Творча робота.

Написати твір за поданим початком:

Нахвалявся мороз усіх у лісі заморозити. Холодних вітрів, лютих хурделиць накликав. ……..

Літературний центр.

  1. Робота над оповіданням Є.Шморгуна «Ялинка» (Книга для читання про природу «Твоя планета Земля».)

Розподіл ролей у межах групи:

читач – читає оповідання

асистент – слідкує за часом

збирач думок – робить нотатки

художник – оформлює роботу

репортер – презентує роботу групи

Проблемне завдання: з’ясувати чи потрібно на Новий рік прикрашати ялинку.

  1. Імітаційно-рольова вправа «Інтерв’ю».

Розподіл ролей: 1 учень – журналіст

2 учень – деревце

Завдання на вибір:

Поговорити із старою величез- Поговорити із стрункою

ною сосною, що розкинула свої смерекою, що пригріла у

віти на лісовій галявині. своєму дуплі маленьку

білочку.

Науковий центр.

  1. Складання порівняльної характеристики хвойних дерев (сосни звичайної та модрини європейської).

Використовуючи довідкову літературу й гербарій рослин заповнити «Картку дослідника», виділити спільні й відмінні ознаки дерев.

Картка дослідника

Дата

Прізвище, ім’я

Сосна звичайна

Модрина європейська

Спільні ознаки

Відмінні ознаки

2. Дослідницька робота.

Робота з Червоною книгою України (дослідити які хвойні рослини занесені до Червоної книги України).

Математичний центр.

1. Бліц-турнір.

а) У міському парку росте в сосен,

а ялин у 3 рази більше. Скільки

всього хвойних дерев росте у

парку?

б) Після того, як у лісному госпо-

дарстві посадили 3 ряди по х ялин,

то ще залишилося у ялин. Скільки

всього дерев посадили лісники?

в) На потреби промисловості у лісах

Карпат було зрублено а модрин, це

На 15 дерев більше, ніж смерек.

Скільки було зрублено смерічок?

  1. З’єднати по порядку точки, що відповідають результатам прикладів. Що вийшло?

760-700=                      400+500=                      99+1=

300+20=                      200+300=                      321-320=

456-400=                      902-900=                      670-600=

280-200=                      180-170=                      264-204=

%d0%b4%d0%b5%d1%80%d0%b5%d0%b2%d0%b0

  1. Гра «Шифрувальники». Розшифрувати назву хвойного дерева.

30:6                      ·9                      +36                      :9                      Л

49:7                      ·8                      -28                      :4                      Я

100-46                      :9                      ·7                      -8                      Ц

4·6                      +16                      :8                      +37                      И

7

9

42

34

7

( Ялиця )

Підсумок уроку.

Презентація роботи центрів діяльності.

%d0%b4%d0%b5%d1%80%d0%b5%d0%b2%d0%b02

AG00176_

Ранкова зустріч

за темою «Дерева»

  • Привітання, побажання одне одному, обмін усмішками.
  • Ранкові повідомлення.

Число …, місяць …, рік …, день тижня … .

До нового року залишилось …

  • Складання прикладів з відповіддю 23.
  • Калейдоскоп цікавих фактів.

Яку тему вивчаємо? (Дерева).

Давайте пригадаємо, що цікавого дізналися про дерева?

  • Гра «Загадкова скринька».

Інтерактивний метод «Так – ні».

Щоб дізнатися що знаходиться в «загадковій скриньці» учні задають запитання вчителю, який може відповідати «так або «ні».

(Загадковий предмет – соснова шишка).

  • Повторення матеріалу про хвойні рослини з курсу «Я і природа».

Слово надається Панові Повторяйку.

  • Відгадування загадок Пана Запитайка про хвойні дерева:

Голки в мене коротенькі

І колючі, хоч маленькі.

Всім знайомі ці гілки.

На них довгі шишки, мов свічки.

(Ялина).

Хвойні – це моя рідня,

На них схожа тільки влітку я

А як осінь настає –

Скидаю я вбрання своє.

(Модрина).

  • Розповідь «Автора» про ялину європейську.

Хто хоче задати автору запитання щодо його розповіді? (Хто

допоміг підготувати доповідь? Де ти знайшла матеріал?).

Нагородження «Автора» медаллю.

  • Визначення завдань для роботи в центрах діяльності.
  • Розподіл учнів на групи за фішками – назвами хвойних дерев для роботи в центрах діяльності: «модринки», «ялинки», «кедрики», «ялички», «сосонки».
  • Хвилинка психологічного настрою.

(Вмикається музична композиція).

То ж давайте відправимося у хвойний ліс. Здається, що дерева мовчазні й непорушні у своїй величавій красі, але це тільки на перший погляд, якщо уважно придивитися, прислухатися, вони розкриють нам свої таємниці.

(Учні займають свої місця в центрах діяльності).

[свернуть]

Українська мова. Правило вживання апострофа після префіксів

3 клас

Тема. Правило вживання апострофа після префіксів

Мета. Ознайомити учнів з правилом вживання апострофа після префіксів.

Закріплювати знання про морфемну будову слова, вміння утворювати слова за допомогою префіксів. Формувати орфоепічні та орфографічні навички, комунікативно-функціональну компетенцію на основі говоріння, як виду мовленнєвої діяльності.

Навчати учнів точно і правильно висловлювати свою думку, спонукати до міркувань, порівнянь, доведення.

Розвивати розумові здібності, мислення, зв’язне мовлення, пам’ять, вміння узагальнювати, сприяти усвідомленню словотвірної системи.

Виховувати інтерес до уроків мови, любов до природи.

Обладнання: таблиці, картки, підручник, тестові завдання, картини природи, ілюстрації птахів.

Учні повинні знати: про словотворчу роль префіксів, морфемну будову слова та елементи словотвору;правило вживання апострофа після префікса.

Вміти: утворювати слова за допомогою префіксів,

правильно висловлювати свою думку.

Хід уроку.

І. Організаційний етап

Сьогодні на уроці ми зробимо ще один крок

В країну прекрасну, в країну чудову,

Що нас так єднає й збагачує мову!

Розпочати урок я пропоную із знайомства з тими завданнями, які необхідно виконати сьогодні на уроці.

  1. Вправа «Я хочу дізнатись »
  2. Завдання «Я вже знаю»
  3. Дидактична гра
  4. Колективна робота над вивченням нового матеріалу
  5. Робота в групах
  6. Робота в парах
  7. Творча робота
  8. Розвиток мовлення

Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? (відповіді дітей)

Я бажаю вам успіху!

А працюватимемо ми під таким девізом. Але спочатку треба скласти цей вислів.(написаний на таблиці)

«ваМо – калодзер шіду» (Мова – дзеркало душі)

Як ви розумієте цей вислів? (Мова людини повинна бути правильною. Треба чітко висловлювати свою думку. Отже, по мовленню видно яка людина. Мова передає наші думки, почуття, настрій)

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Над якою темою ми з вами працюємо? (Будова слова)

Давайте пригадаємо те, що ми знаємо про будову слова.(Складемо алгоритм)

budova-slova

  1. Завдання для перевірки:

1 варіант. Поставити префікс з- або; с-:

. питав, . казав, . бити, . кинути, . бігав, . сипати, . . в’язати, . мити, . . фотографуй, . хилитися, . дув.

2 варіант. Поставити префікси роз– або без– :

…казав, …відповідальний, …грамотний, …гадка, …вусий, …плести, …хмарний, …кидала, … зубий, … в’язати, …сипати.

Вузлик ще один сьогодні будемо в’язати,

На уроці нову тему будемо вивчати

Тема, хоч і непроста та для нас цікава

Будуть в ній нові слова, буде і забава

А про що сьогодні буде йти мова ви самі скажете, коли відгадаєте загадку.

  1. Робота із загадкою.

Я такий же, як знак розділовий,

І відомий шкільній дітворі,

Та в словах української мови

Я пишусь не внизу, а вгорі.

Спробуй лиш написати сім’я –

Зразу стану потрібен і я. (Апостроф)

Саме цей знак буде присутній сьогодні на уроці.

Яке слово в цій загадці пишеться з апострофом? (Сім’я)

Дайте приклади слів з апострофом. (м’ята, бур’ян, здоров’я, комп’ютер, …)

У яких випадках пишеться апостроф?

apostrof

  1. Робота в зошитах
  2. Робота із загадкою

Чудо-сани прилетіли

Скакуни в тих санях білі

В санях тих сидить цариця

Білокоса, білолиця рукавом махне—

Сріблом вкриє все!

Про яку царицю йдеться у загадці? Напишемо красиво зимові слова.

Картинки по запросу взимку

зи сні ві за Зз хо го ла рю ха жин ки

  1. Гра «Впіймай холодні слова»

(На тему «Зима» тремо руками – «гріємось»)

Холод, метелик, ковзани, бджола, мороз, грудень пляж, санчата, квіти, завірюха, листя, сніг, лижі, хурделиця, бурулька, човен, ожеледиця, трава.

IV. Вивчення нового матеріалу

1.Спостереження й аналіз мовних явищ;

Робота за таблицею. Виділити префікс.

з’явився

під’їхати

зберіг

обкопали

об’їхав

з’їсти

зшив

заїхали

Що скажете про ці слова? (ці слова з префіксами). І деякі з них написані з апострофом після префікса.

Зверніть увагу на який звук закінчуються префікси, після яких ставимо апостроф? (Префікс закінчується на приголосний звук)

Отже, сьогодні ми будемо вчитись писати слова з апострофом після префіксів. Звернемось до нашого алгоритму:

apostrof2

2. Пояснювальний диктант

Письмослів під диктовку: приїхав, роз’єднати, під’їхати, розрізати.

Міркуємо (пояснення). Міркування учнів.

algoritm

Міркуємо: приїхати, префікс при-,закінчується на голосний, не ставимо апостроф.

Фізкультхвилинка

(мовчазна акторська гра « Ріпка»)

В) Робота з підручником

3. Робота в парах

Прочитайте правило і розкажіть один одному.

1. Вправа 271. Робота за варіантами

1 в. Записати слова першої групи

2 в. Записати слова другої групи

4. Перевірка виконаного

Обміняйтесь зошитами. Перевірте завдання у сусіда.

V. Осмислення нових знань в процесі практичної діяльності

  1. Творчий диктант. Добираємо антоніми

З’єднати – роз’єднати

Під’їхати –від’їхати

З’їхалися – роз’їхалися (Самоперевірка.Слова на дошці )

  1. Гра «Четверте зайве» (усно)

з’явитися, сім’я, від’їжджати, об’їхав
з’їзд, бур’ян, від’ їхати, з’єднати
роз’їзд, з’ясувати, в’їзд, здоров’я

  1. Робота в групах

1 група Завдання: Утвори слова, постав де треба апостроф

ihatu

2 група Завдання: Розкрий дужки, постав де треба апостроф

(Роз)почати, (роз)єднаний, (до)їжджати, (роз)ійтися, (від)їхав, (з)їсти, (без)відповідальний; (під)їзд; (під)стрибнув; (під)казав.

3 група Які слова «заблукали»?

Від’їзд, солов’ї, об’ява, з’єднатися, з’явитися, з’юрмитися, п’ять, м’яч,

без’ядерний; в’їхав.

  1. Розвиток мовлення

Вправа 273. Прочитайте текст і подумайте, як би ви його назвали.

Скажіть, чому птахів називають «друзями зелених насаджень»? (тому, що навесні вони з’їдають в садах комах-шкідників)

Ось сьогодні до нас в гості завітала синичка і принесла листа з цікавою інформацією. Послухайте її. (На дошці прикріплена синичка з листом)

Картинки по запросу синичка

    • За ніч сова з’їдає 15 гризунів.
    • Одна сім’я синичок знищує за день майже 400 шкідливих комах та різної гусені, що об’їдає листя дерев.
    • Сім’я горобців за період годівлі одного виводка знищує близько 3 тисяч комах

Картинки по запросу горобець

Ось така цікава інформація. І якщо ви будете підгодовувати пташок взимку, то у ваших садах завжди буде гарний урожай.

VI. Підсумок уроку

Що нового ви дізналися на уроці? (ми навчилися правильно писати слова з апострофом після префікса)

Яке завдання було для вас найважчим?

  1. Гра «Так – Ні»

Чи погоджуєтесь ви, що апостроф пишеться після префікса, який закінчується на твердий приголосний? (так)

Чи погоджуєтесь ви, що апостроф пишеться перед буквами я, ю, є, ї? (так)

А чи погоджуєтеся ви, що апостроф служить для зв’язку слів у реченні? (ні)

VII. Домашнє завдання

Інструктаж. Впр. 273. По бажанню скласти оповідання на тему «Як я допомагаю пташкам взимку»

Додаток до уроку

1 група .Завдання: Утвори слова, постав де треба апостроф

ihatu

2 група.

Завдання: Розкрий дужки, постав де треба апостроф

(Роз)почати, (роз)єднаний, (до)їжджати, (роз)ійтися, (від)їхав, (з)їсти, (без)відповідальний; (під)їзд; (під)стрибнув; (під)казав.

3 група

Які слова «заблукали»?

Від’їзд, солов’ї, об’ява, з’єднатися, з’явитися, з’юрмитися, п’ять, м’яч,

без’ядерний; в’їхав.

4 група

Завдання: Утвори слова, постав де треба апостроф

ihatu

5 група.

Завдання: Розкрий дужки, постав де треба апостроф

(Роз)почати, (роз)єднаний, (до)їжджати, (роз)ійтися, (від)їхав, (з)їсти, (без)відповідальний; (під)їзд; (під)стрибнув; (під)казав.

6 група

Які слова «заблукали»?

Від’їзд, солов’ї, об’ява, з’єднатися, з’явитися, з’юрмитися, п’ять, м’яч,

без’ядерний; в’їхав.

1 варіант.

Поставити префікс з- або; с-:

. питав, . казав, . бити, . кинути, .бігав, . сипати, . . в’язати, . мити, . . фотографуй, . хилитися, . дув.

2 варіант.

Поставити префікси роз– або без– :

…казав, …відповідальний, …грамотний, …гадка, …вусий, …плести, …хмарний, …кидала, … зубий, …в’язати, …сипати.

1варіант.

Поставити префікс з- або; с-:

. питав, . казав, . бити, кинути, .бігав, . сипати, . . в’язати, . мити, . . фотографуй, . хилитися, . дув.

2 варіант.

Поставити префікси роз– або без– :

…казав, …відповідальний, …грамотний, …гадка, …вусий, …плести, …хмарний, …кидала, … зубий, …в’язати, …сипати.

1 варіант.

Поставити префікс з- або; с-:

. питав, . казав, . бити, . кинути,.бігав, . сипати, . . в’язати, . мити, . . фотографуй, . хилитися, . дув.

2 варіант.

Поставити префікси роз– або без– :

…казав, …відповідальний, …грамотний, …гадка, …вусий, …плести, …хмарний, …кидала, … зубий, …в’язати, …сипати.

1 варіант.

Поставити префікс з- або; с-:

. питав, . казав, . бити, . кинути, .бігав, . сипати, . . в’язати, . мити, . . фотографуй, . хилитися, . дув.

2 варіант.

Поставити префікси роз– або без– :

…казав, …відповідальний, …грамотний, …гадка, …вусий, …плести, …хмарний, …кидала, … зубий, …в’язати, …сипати.

[свернуть]

Українська мова. Правопис НЕ з дієсловами

Тема уроку: Правопис НЕ з дієсловами

Мета. Ознайомити учнів з правописом частки НЕ з дієсловами та словами, які без частки НЕ не вживаються;

працювати над орфоепією (вчитись правильно вимовляти українські слова),

збільшувати словниковий запас учнів та розвивати мовлення (ознайомитись з прислів’ями та фразеологізмами, в яких присутня частка НЕ),

розвивати творчі здібності.

Виховувати бажання вивчати усну народну творчість.

Обладнання: Опора: нова, нові, новий, нове; дидактичні картки, завдання для групової роботи.

Хід уроку

  1. Орфоепічна хвилинка.

Учитель. Діти,

Мова наша чарівна,

Рідна нам усім вона,

Мова наша загадкова,

Як сказать: нова чи нова?

(Учень відповідає)

Учитель. Діти, правильно вимовляємо слово так: новий. Повторимо його.

Промовлянка.

Я читатиму текст, а ви промовляйте це слово з правильним наголосом. (Слова записані на опорі).

В Олі хусточка нова,

Чуєте, не нова.

З шовку зроблена вона,

Різнокольорова.

Нова шапка у Світлани,

Нове платтячко в Оксани,

Новий зошит у Андрійка,

Нова книга у Марійки.

Нові мрії, нові плани,

Нові задуми в Романа.

Нова школа в нашім місті,

Будьте добрі, нові вісті

  1. Перевірка домашнього завдання.

(Учні зачитують колискові пісні, називають неозначену форму).

Мотивація навчальної діяльності

  1. Робота з фразеологізмами.

Учитель. Діти, яку приказку ви сказали б хлопчику, який на уроках крутиться, неуважний?

Учень. Не лови гав!

Учитель. Прочитайте фразеологізми. Що вони означають?

Не встигнути оком моргнути.

Не впасти лицем в болото.

Не бачити світу білого.

Учень. (відповідає, користуючись опорою):

Я думаю,

Я вважаю, що

Я гадаю, що

Я впевнений, що

Я переконаний, що.

Учитель. Як пишеться частка НЕ з дієсловами?

Учень. Частка НЕ з дієсловами пишеться окремо.

  1. Ознайомлення з завданням уроку.

а) Засвоїмо правопис НЕ з дієсловами.

б) Вивчаємо усну народну творчість.

  1. Робота за “Стежинкою”, впр. 213.

Учитель. Прочитаймо прислів’я. Яка спільна думка в них висловлена?

(Учень читає).

Мудрий ніхто не вродився, а навчився.

Не кажи – не вмію, а кажи – навчуся.

Чого Івасик не навчиться, того Іван не буде знати.

Не звання дає знання, а навпаки.

Розуму не позичиш. Розум за гроші не купиш.

Хто розуму не має, тому й коваль не вкує.

Два хитрих мудрого не переважають.

Не бійся розумного ворога, а бійся дурного приятеля.

У прислів’ях спільне те, що знання і розум вважаються найбільшими цінностями.

Учитель. Назвіть дієслова з часткою НЕ.

Учень. Не вродився, не кажи, не навчиться, не буде знати, не позичиш, не має, не вкує, не переважають, не бійся.

  1. Тренувальні вправи.

Учитель. До поданих дієслів доберемо слова-синоніми з НЕ. Працюємо за зразком:

відпочивати – не працювати.

Голодувати – …;

мовчати – …;

ледарювати – …;

лежати – … .

Два слова розбираємо колективно, а решта – самостійно.

Учень. Голодувати – не їсти;

мовчати – не говорити;

ледарювати – не працювати;

лежати – не стояти.

  1. Зоровий диктант з творчим завданням.

Учитель. Я показуватиму вам речення. А ви перше слово спробуйте замінити антонімом. У речення введіть частку НЕ. (Показую речення).

Влітку сонечко нас зігріває.

Учні (пишуть). Узимку сонечко нас не зігріває.

Учитель (показує речення). Влітку дерева шумлять листям.

Учні (пишуть). Узимку дерева не шумлять листям.

Учитель (показує речення). Влітку йде дощ.

Учні (пишуть). Взимку дощ не йде, а падає сніг.

Учитель. Частка НЕ з дієсловами пишеться окремо.

  1. Вправи на співвідношення понять і тлумачень.

Учитель. Діти, перед нами прислів’я:

  1. Розумний язик багато не говорить.
  2. Сонливого не добудишся, лінивого не докличешся.
  3. Брехнею свят пройдеш, та назад не вернешся.
  4. Не кажи “Гоп”, доки не перескочиш.
  5. Не лізь поперед батька в пекло.

Подумайте разом, яким з цих прислів’їв ми присоромимо брехуна, балакуна, хвалька, ледаря, нетерплячого.

Учень. (відповідає, відповідь обґрунтовує).

  1. Робота в парах.

Учитель. (Кільком парам учнів пропонуються уривки казок). Подумайте, з якої казки пропонований вам уривок. Спробуйте написати другу репліку діалогу і пояснити частки НЕ.

І пара

Біжить колобок та й біжить. Зустрічає його вовк.

Колобок, колобок, я тебе з’їм.

  • ………………………………………….

Варіант відповіді: Не їж мене, вовчику-братику, я тобі пісеньку заспіваю.

ІІ пара

А то раз уранці чує віл – хтось стукає. Відчинив він двері, а коло дверей стоїть баран, аж труситься від холоду.

  • Пусти, брате, погрітися.
  • ………………………………………….

Варіант відповіді: Не пущу, тебе гріє твій кожух.

ІІІ пара

Котик пішов у ліс по дрова. А півник залишився сам. Аж ось прибігла лисичка.

  • Півнику, півнику, відчини.
  • ………………………………………….

Варіант відповіді: Не відчиню, бо не велів котик.

ІV пара

Взяв від сокиру, пішов у ліс, вибрав липку. Тільки замахнувся сокирою, щоб рубати, коли чує – липка каже людською мовою.

  • ………………………………………….

Варіант відповіді: Не рубай мене, я тобі в пригоді стану.

(Учитель у цей час працює з класом).

Коментоване письмо біля дошки.

Батьком і матір’ю не хвались, а хвались честю.

Не хвали сам себе, нехай тебе люди похвалять.

Перевірка парної роботи.

  • Поясніть правопис розділових знаків.
  • Назвімо звуки у слові труситься.
  1. Фізкультхвилинка.
  2. Письмо з пам’яті.

Вправа 537, Рідна мова.

Хоч як не вигадуй,

Хоч як не крути –

Самі не приходять

Поштові листи.

  1. Складання прислів’я.

Учитель. Нам запропоновані прислів’я. Потрібно до початку прислів’я, яке знаходиться ліворуч, підібрати кінець прислів’я, яке знаходиться праворуч. Не забувайте про правопис частки НЕ з дієсловами.

На годину спізнився

Не доженеш і конем

Що нині утече

Що вміть, того

за плечима не носить.

що запіниш одним днем.

за рік не доженеш.

те завтра не зловиш.

  1. Групова робота.

І група.

Продовжують міркування. Запишіть речення. Не забувайте правопис частки НЕ з дієсловами.

Якщо тварина (не) живе у воді, це – не … .

Якщо тварини (не) можуть літати, це – не … .

Якщо дерево (не) має білої кори, це – не … .

Якщо (не) буде голосного звука, – не буде … .

ІІ група.

Уявіть, що ви подивилися на світ крізь зелене або червоне скельце. Що ви побачили у знайомих образах? Допишіть речення. Не забудьте, як пишеться частка НЕ.

(Не ) широке поле, а безмежне ……………..

(Не) їду в комбайні, а …………….

(Не) ліс, а велетенські ……………

(Не) зелені кущі, а ………………

Варіант відповіді:

Не широке поле, а безмежне море.

Не їду в комбайні, а пливу на кораблі.

Не ліс, а велетенські дивовижні істоти.

Не зелені кущі, а цікаві химери.

ІІІ група.

Поміркуйте, які можуть бути наслідки. Запишіть реченнями. Не забудьте правопис частки НЕ.

Якщо ти (не) поливав квіти, то ……………..

Якщо ти (не) вивчив урок, то …………….

Якщо ти (не) встиг на тренування, то ……………

Якщо ти (не) знаєш таблиці множення, то ………………

У цей час – робота з класом.

Учитель. Поміркуємо і запишемо, без чого не буває річки.

Учні (пишуть). Річки не буває без берегів, без води, без піску, без течії.

Учитель. Без чого не ростуть гриби?

Учні (пишуть). Гриби не ростуть без дощу, без землі, без тепла.

Учитель. Без чого не буває казки?

Учні (пишуть). Казки не буває без фантазії, без слів, без бабусі, без уяви, без початку, без кінці.

Учитель. Без чого не буває зими?

Учні (пишуть). Зими не буває без снігу, без холоду, без катання на санках, без ковзанів, без лиж.

Учитель. Без чого не буває свята?

Учні (пишуть). Свята не буває без мами, без пісні, без подарунків, без грошей, без друзів, без цукерок.

  1. Повідомлення вчителя.

Учитель. В українській мові є дієслова, які без частки НЕ не вживаються. Це такі дієслова: ненавидіти, недобачати, недочувати, нехтувати, нездужати, неволити, незчутися. Тому правопис цих дієслів треба запам’ятати. Складіть речення з одним з цих дієслів.

Учень Я ненавиджу зло. Я незчувся, як настала весна.

  1. Підсумок уроку.
  • Чого ви нового навчилися?
  • Коли вам було найцікавіше?
  • Про що б ви мене хотіли запитати?
  • Які завдання вам приготувати на наступний урок?
  1. Завдання додому на вибір:
  2. Вправа 214, 218 (“Стежинка”).
  3. Вправа 543 (“Рідна мова”).

[свернуть]