2 клас

ЛІТЕРАТУРНЕ ЧИТАННЯ. Українські народні казки

2 клас

Тема. Українські народні казки.

Матеріал уроку. Українська народна казка «Рукавичка».

Мета. Продовжити знайомство учнів з казкою, як жанром усної народної

творчості, вчити розпізнавати такі твори серед інших, орієнтуватися в їх особливостях, удосконалювати навички діалогічного мовлення, уміння переказувати казки близько до тексту; розвивати зв’язне мовлення, поповнювати словниковий запас учнів; виховувати дружні стосунки, навички співпраці.

Обладнання: ілюстрації до українських народних казок, маски тварин для

інсценізації, малюнок рукавички, малюнки тварин – героїв казки, збірки казок, складова таблиця, «чарівна» скринька, підручники, зошит з друкованою основою «Читайлик».

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Всі почули ви дзвінок.

Він покликав на урок.

Зараз сядуть лиш дівчата,

А за ними і хлоп’ята.

Сіли рівно всі за парти.

Це звичайно вам не жарти.

ІІ. Мовна розминка.

1.Робота із складовою таблицею.

Читання складів з буквою «р».

2.Читання колонок слів, поданих у «Читайлику», с. 17.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

– Любі діти! До нас із лісу завітав наш знайомий Їжачок-хитрячок, на голках у нього різнобарвні листочки. Ці листочки загадкові, на кожному – літера. Утворіть з поданих букв слово. (КАЗКА)

Казок чимало є на світі,

І веселих, і сумних.

Чи можемо прожити ми без них?

Демонстрація збірок казок різних народів.

– Яке слово повторюється в усіх назвах книжок?

(Народні).

– Ви, мабуть, уже здогадалися, що ми знову відправляємось у чарівний світ народної казки. А які знання й уміння візьмемо в цю незвичайну подорож?

Знати:

  • жанри усної народної творчості
  • діалогічне мовлення
  • переказ
  • «Правила справжніх друзів»

Вміти:

  • розпізнавати народні казки серед інших творів
  • голосом передавати слова дійової особи, щоб її можна було впізнати
  • переказувати близько до тексту з опорою на малюнки
  • працювати дружньо і творчо

ІV. Підготовка до сприймання нового матеріалу.

1. Відгадування загадки:

Влітку любить полювати,

А зимою – в лігві спати.

Як зачує він весну,

Прокидається від сну. (Ведмідь).

2. Гра «Плутанина».

Прочитавши речення, дізнаємось, де спить ведмідь узимку. міВеддь виборз обсі рілгба. (За методикою В.Едигея).

3. Фантазування.

Завдання: уявіть, що барліг ведмедя зменшився до розмірів рукавички. Як буде жити ведмідь?

4. Гра «Чарівна скринька».

Завдання: знайти секрет «Чарівної скриньки» (предмет) за допомогою мінімальної кількості запитань.

У «скриньці» – рукавичка.

– Яку казку будемо читати? («Рукавичка»)

V. Робота над казкою «Рукавичка».

1. Первинне сприймання казки.

Читання казки вчителем.

  • Перевірка первинного сприймання, відповіді на запитання:

– Про кого ця казка?

– Які тварини залізли в дідусеву рукавичку?

– Хто був першим?

  • Розгляд ілюстрації до казки ( с. 40 ). Кого з героїв зобразив художник?

2. Читання казки мовчки, визначення слів, які потребують тлумачення та уточнення.

3. Словникова робота.

  • Тлумачення невідомих і уточнення значення маловідомих слів:

шкряботушка

скрекотушка

іклан

набрід

скраєчку

розірветься

  • Етимологічна хвилинка.

– Деякі учні підготували відомості про походження слів – назв тварин за допомогою етимологічного словничка.

1 учень.

Лисиця – давньослов’янське слово, утворене від кореня «лис» – із значенням кольору «жовтуватий, рудий». Через колір свого хутра ця тварина й отримала назву.

2 учень.

Заєць – в перекладі з давньої слов’янської мови означає «стрибун».

3 учень.

Мишка. За мишами люди давно спостерігали і помічали, що вони крадуть значну частину врожаю. Тому й назва цих гризунів означає «краде, злодійка».

4 учень.

Вовк. Назва цього хижого звіра означає «тварина, що тягне, розриває свою здобич».

5 учень.

Ведмідь. Думаю, ви здогадались, що слово «ведмідь» означає «той, хто знає (відає), де знаходиться мед».

4. Підготовка до виразного читання.

  • Обирання відповідного темпу й тону читання за опорними словами таблиці для вироблення інтонаційних навичок.
  • Тренування у виразному читанні уривку, відповідно до наголосів, за таблицею на дошці.

5. Виразне читання казки.

6. Хвилинка відпочинку.

Дід у поле ходив.

Раз ходив, два ходив, три ходив.

В полі ріпку посадив.

Раз садив, два садив, три садив.

А тоді сидів, чекав,

Вже й мороз його лякав,

Вже і дощик накрапав,

Вже і сонечко пекло –

Вгору ріпку потягло.

– Яку казку нагадує віршик?

– Як починається цей вірш?

– Як починається казка «Рукавичка»?

7. Переказування казки.

Гра «Засели рукавичку» (на дошці малюнки тварин – героїв казки та рукавички).

8. Читання казки в особах.

– Чи можна тварин – дійових осіб казки назвати друзями?

VІ. Застосування набутих знань.

Робота в групах. Поділ на групи за фішками – малюнками героїв казки: «лисички», «зайчики», «жабки», «ведмедики».

1 група «Художники».

Завдання: намалювати одного з героїв казки, описати його.

2 група «Письменники».

Завдання: придумати продовження казки.

3 група «Дослідники».

Завдання: створити карту казки за планом:

  • герої казки,
  • місце дії,
  • проблема (з чого починався ланцюжок подій),
  • події,
  • рішення.

4 група «Актори».

Завдання: інсценізувати казку.

Презентація роботи кожної групи.

VІІ. Підсумок уроку.

– Яка пригода сталася з дідусевою рукавичкою?

– Що дає підстави вважати даний твір казкою?

– Що означає «народна» казка?

– Що найбільше зацікавило на уроці?

VІІІ. Домашнє завдання.

Читати казку в особах, дібрати загадки про тварин – героїв казки.

[свернуть]

ЛІТЕРАТУРНЕ ЧИТАННЯ. Яке частування – таке й дякування

2 клас

Тема. Яке частування – таке й дякування.

Українська народна казка “Лисичка та журавель”.

Мета: навчати учнів правильно читати в особах; аналізувати казкові сюжети; допомогти їм розкрити мотиви вчинків дійових осіб, риси їхніх характерів, розвивати мовленнєві навички; виховувати почуття дружби, навички культури спілкування.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Загадкова естафета.

На дошці картки із зображенням героїв прочитаних казок. Дітям пропонується пригадати загадки про цих тварин. За кожну загадку учень отримує фішку. Виграє той ряд, який набрав найбільше фішок.

2. Гра “Хто найуважніший”.

На дошці 6 пронумерованих карток, на яких зображено героїв казок. Прослухати уривок казки, підняти відповідну табличку з цифрою. За правильну відповідь – бал (фішка).

3. Ігри та вправи для розвитку фонематичного слуху, навичок читання.

    • На дошці малюнки із зображенням лисички, їжака, кози, журавля. Учні називають слова, визначають, що в них є спільний звук (а), вказують місце звука у кожному слові.
    • Словотворча вправа. За зразком утворюють слова: лисиця – лисенята; їжак – їжаченята; коза – …; журавель – … . Згадують, героями яких казок були ці тварини.
    • Скоромовка: Лис у лісі заховався, ліс лиса схопив.
    • Читання складів за таблицею. Робота в парах.
    • Гра “Шифрограма”. Розставити літери по порядку, прочитати вислів. Як ви вважаєте, цей вислів може бути назвою казки?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

  • Ви любите ходити в гості? А у себе приймати друзів? Які правила етикета знаєте?
  • Прочитайте тему нашого уроку, як розумієте слово частування?

Визначення завдань уроку.

Знати:

Жанри усної народної творчості

Дійові особи

Риси характеру

Правила етикету

“Правила справжніх друзів”

Вміти:

Визначати особливості народних казок

Голосом передавати слова дійової особи

Характеризувати дійових осіб

Виконувати правила етикету

Працювати організовано і творчо

IV. Робота над новим матеріалом.

Робота над казкою.

    1. Слухання запису казки, відповідь на запитання, чи вдалося лисичці перехитрити журавля.
    2. Підготовка до самостійного читання казки.

Опрацювання колонок складів та слів (“Читайлик”, с. 19)

    1. Самостійне читання казки.

      • Завдання: 1 в. – помітити спонукальні речення,

2 в. – помітити незнайомі та малозрозумілі слова.

      • Тлумачення невідомих та уточнення малозрозумілих слів.
    1. Підготовка до виразного читання.

      • Читання з інтонуванням спонукальних речень, звернути увагу на слова-звертання (лебедику, журавлику).
      • Колективне з’ясовування темпу, тону читання, визначення гнучкості голосу. Робота з таблицею для вироблення інтонаційних навичок. Слова лисички треба читати улесливо, хитрувато.
    2. Читання казки вголос “ланцюжком”. Відповіді на запитання за змістом прочитаного за завданнями підручника.
    3. Хвилинка відпочинку. Виконання танцювальних рухів під музичний супровід.

Унадився журавель, журавель

До бабиних конопель, конопель.

Сякий, такий журавель,

Сякий, такий довгоногий,

Сякий, такий виступає,

Конопельки все збирає.

    1. Читання в особах уривка казки від слів “Вилизькала та до журавля” до слів “На тому й розійшлися”.
    2. Вправа на розвиток уваги, швидкість читання. Учитель читає речення, навмисне замінивши слово чи вираз, школярі швидко відшукують його, читають правильно.
    3. Складання характеристики дійових осіб казки. На дошці прикріплені картки зі словами та малюнки із зображенням журавля та лисички. Кілька школярів зачитують слова з карток: нещирість, підступність, хитрість, винахідливість, доброта, улесливість, довірливість, щирість, чемність, ввічливість. Вибір карток зі словами, які характеризують кожного з головних героїв.
    4. Вибіркове читання. Добір речень із тексту, які відображують зміст малюнків.

V. Творча робота в групах.

1 група. Завдання: сервірувати стіл для гостей.

2 група. Завдання: скласти меню для святкового обіду.

3 група. Завдання: розіграти сценку прийому гостей.

4 група. Завдання: придумати ігри та розваги для гостей.

Презентація творчих груп результатів роботи.

VІ. Підсумок уроку.

Розгадування кросворду.

1,2) Головні герої казки, яку ми вивчали на уроці.

  1. З чого розпочався ланцюжок подій у казці?
  2. Правила гарної поведінки.
  3. Що у своїх стосунках втратили лисичка та журавель?

[свернуть]

ЛОГІКА. Задачі з правильними та хибними судженнями

2 клас

Тема. Задачі з правильними та хибними судженнями.

Мета: ознайомити учнів з логічними задачами, для розв’язування яких достатньо знати, як перетворити правильне судження на хибне та навпаки; розвивати логічне мислення увагу, кмітливість, винахідливість; виховувати зацікавленість до вивчення предмета.

Обладнання: ілюстрації до казок, різнокольорові скриньки з написами, казкові герої Знайко і Незнайко.

Тип уроку: урок – подорож.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

– На сьогоднішньому уроці ми вирушимо у подорож казковою країною. Зустрінемось із героями відомих казок і допоможемо їм у складних ситуаціях.

ІІ. Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів.

Ознайомлення з «Картою подорожі».

Визначення завдань уроку за таблицею «Цей урок навчить мене».

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Асоціативний кущ «Судження»

ІV. Подорож казковою країною.

Зупинка 1.

Переказ української народної казки «Кресало». Доповнення розповіді логічною задачею № 3 (с. 47) (1 група).

Демонстрація 3 скриньок з написами:

– червона «Тут золото»,

– блакитна «Зелена скриня порожня»,

– зелена «Тут сидить Змій Горинич».

Учні висловлюють свої міркування. Результати звіряють з розв’язком у підручнику.

Зупинка 2. «Чарівна галявина»

Робота в парах. Визначити за малюнком, які з наведених тверджень істинні, а які хибні. Перетворити істинні судження на хибні.

  • Усі дерева на малюнку – хвойні.
  • Деякі дерева на малюнку – плодові.
  • На малюнку є неїстівні гриби.
  • На малюнку немає квітів.

Зупинка 3.

Перетворення правильних суджень на хибні і навпаки.

– Що говорить Знайко і Незнайко? (Робота в групах).

  • У всіх дітей є собаки.
  • Деякі квіти – ромашки.
  • Київ – столиця України.
  • Кожна дитина ходить до школи.
  • Деякі чотирикутники – прямокутники.
  • Після понеділка – середа.

Незнайко

Знайко

*________________________________

_________________________________

*___________________________________

___________________________________

*________________________________

_________________________________

*__________________________________

___________________________________

V. Підсумок уроку.

– Яке випробування було найскладнішим?

[свернуть]

Тематичний урок «ПТАХИ»

(За програмою « Крок за кроком»)

2 клас

Павутинка до тематичного уроку «Птахи»

%d0%bf%d1%82%d0%b0%d1%85%d0%b81
%d0%bf%d1%82%d0%b0%d1%85%d0%b82

Використано дисципліни: читання

Математика

Я і Україна. Природознавство

образотворче мистецтво

українська мова

Мета:

ознайомлення дітей з різноманітним світом птахів; спонукання до пошукової діяльності; вчити класифікувати, аналізувати, робити висновки; формування правильної морально-етичної оцінки людських вчинків; розвивати усне мовлення, творчі здібності, мислення, уяву; вдосконалення обчислювальних навичок, вміння розв’язувати приклади на додавання і віднімання двоцифрових чисел з переходом через десяток; виховування небайдужості до навколишнього світу.

Обладнання: запис пташиного співу; фото птахів; виставка літератури про птахів; трафарети птахів; малюнки птахів, картки для індивідуальної та групової роботи (матеріал, підготовлений учнями, батьками, вчителем).

І. Робота в центрах діяльності

(Робота в центрах за бажанням. Розподіл груп на ранковій зустрічі.

Керівники центрів – запрошені батьки)

  1. Літературний центр

1. Читання і обговорення творів:

а) В. Іваненко «Північні приятелі»;

б) В.В. Біанки «Сова»;

в) З. Запорожан «Беркут».

2. Поетична хвилинка

а) О. Ющенко «Зимові турботи»;

б) Д. Павличко»Птиця». Читання в особах.

3. Народна мудрість про пташок.

  • Де багато пташок, там нема комашок.
  • Вночі панують сови та сичі.
  • Ластівка день починає, а соловей його кінчає.
  • Не потрібна солов’ю золота клітка, краще йому зеленая гілка.
  • Як багато птиць, то не буде гусениць.
  • Зрубали дерева – прощавайте птахи.
  • Здорове дерево дятел не довбає.
  • Зозуля житнім колосом удавилася.
  • Краще синиця в жмені, ніж журавель в небі.
  1. Мовний центр

1. Завдання: відновити вірш словами, які принесли на крилах пташки.

(снігурів, гості, зерном, задзвеніли, весела, полі)

Звідки_______налетіли стоголосим табуном

І розсипались у _______над розсипаним______?

Заспівали, _________, мов заграли кобзарі …

Де взялась_______зграя, жарогрудих________?

О.Олесь

2. Мовне дослідження

Звідки пішла назва пташок?

а) Читання легенди про снігурів;

б) А.П.Коваль «Слово про слово» (с.117-120). Читання повідомлень про походження слів: «лебідь», «журавель», «чапля», «синиця».

Лебідь – давнє слово, яке пішло від слова Ельба. З латинської мови – білий. Називають ще лебедик, лебідка, лебедочка, лебідонька, лебедятка.

Журавель – з німецької мови кран, за тим як він опускає і піднімає голову. Але спочатку вони позичили назву з грецької, що означає голос птахів, який чувся предкам у небі.

Чапля – в усіх слов’янських мовах означає чапати, тобто іти повільно, але в російській – це слово «цап», що означає хапати (мабуть жабку).

Синиця – означає синій колір, але у давнину це були усі темні кольори, тому ще існує думка, що слово «синиця» – звуконаслідування.

  1. Науковий центр

1. Виділення із групи тварин групи «Птахи»

Птахи – група тварин, тіло яких вкрите пір’ям, передня пара кінцівок перетворилася на два крила, завдяки чому птахи літають. Розмножуються яйцями, які насиджують. Птахів на Землі близько 9 000 видів. Вони поїдають багато їжі, яка складає половину, а то і більшу половину їхньої ваги. Дрібні пташки без їжі гинуть через 15-30 годин. Тому не можна підбирати у лісі молодих пташок. Батьки їх знайдуть і вигодують.

2. Довідка із Червоної книги України

3. Поділ птахів на групи за способом живлення.

Завдання: розділити малюнки птахів (соловей, сорока, синиця, журавель, горобець, жайворонок, іволга, дятел, снігур, ластівка, сойка, сова, лелека, зозуля) за способом живлення. Чому птахи відлітають у теплі краї?

Хижі                 рослиноїдні                 всеїдні

Висновок: нестача їжі взимку – відлітають у теплі краї.

4. Дослідницька робота. Класифікація птахів.

Перелітні                 зимуючі(осілі)                 кочуючі

5. Робота з енциклопедичною літераторою

1211Чайнворд «Птахи»

  1. Птах, якого називають санітаром лісу
  2. Рослинне угрупування, складене різними по висоті деревами, кущами, різними травами.
  3. Невеликий перелітний птах – чудовий соліст.
  4. Птах, що взимку кочує в більш теплі райони, має барвисте оперення і довгий чубчик на голові.
  5. Великий жук – шкідник саду, живиться листям дерев.
  6. Зимуючий птах з яскравим барвистим оперенням, самці гарно співають.
  7. Як інакше називається великий чорний ворон?
  8. Орган польоту.
  9. Великий хижий птах.
  10. Перелітний птах, що будує гніздо з землі і глини, прикріплюючи його до будівель або скель.

Гра «Ліс чудес»

  1. Цю пташку всі називають «лісовим лікарем» за те, що вона лікує дерева – витягає зі стовбура, з-під кори шкідливих комах та їх личинок.

Картинки по запросу дятел

  1. Дуже балакуча ця пташка, справді скрекотуха. Тільки хто з’явиться в лісі – вона вже тут, над головою і з усієї сили стрекоче. Так і буде весь час на весь ліс оповіщати, куди пішов гість. Ще й білими своїми боками сигналізує. Хто це?

Картинки по запросу сорока

  1. Чи є у нас птахи – акробати? Є. Часто на стовбурах дерев, особливо на соснах, бігає маленька сіро-голубувата пташка. І вгору, і вниз головою, ніби повзає по корі. Її за це і назвали… як?

Картинки по запросу повзик звичайний

  1. Цю пташку можна побачити у полі. І то не на землі між травою, а високо у небі. Дзвінка пісенька допомагає нам відшукати цю пташку поглядом.

Картинки по запросу жайворонок

  1. Багато хто не любить цю пташку: вона нищить чужих пташенят. Але ж вона дуже корисна – знищує багато ненажерливих, а головне – волохатих гусениць, яких інші птахи не клюють.

Картинки по запросу зозуля

  1. У цієї пташки все не так, як у інших – дзьоб не прямий і не кривий, а хрест-навхрест, і пташенята в її гнізді народжуються не влітку, а взимку.

Картинки по запросу шишкар

  1. Сидить пташка на гілці і не щебече, а свище, а потім стала перекривляти кішку, сороку і знову посвистує. Хто ж цей пародист?

Картинки по запросу шпак

  1. Чого тільки не розповідають доброго і злого про цю пташку! А чому? А тому, що не кожен хоче вночі спостерігати за нею, а вдень вона відпочиває. А пташка дуже багато користі приносить людям. Що ж це за помічник?

Картинки по запросу сова

(Використано матеріал посібника Запорожан З.Є. «Екологія в початковій школі». Дидактичні матеріали.)

4. Математичний центр

1. Математичний диктант (відповідь – інформація про життя птахів)

51+19                 58 – 42

62 – 41                 100 – 60

Відповіді:

16 м – висота гнізда на дереві у іволги;

21 – років живе польовий жайворонок;

  1. – років живе білий лелека;

40 – висота над морем, на якій летять птахи у вирій.

2. Розв’язування задач.

а) Шпак важить 90 г . За два дні він з’їдає гусені 100 г. Скільки він з’їсть за 1 день.

б) Гуси живуть 40 років, голуби – на 10 років менше, ніж гуси, а зозуля живе на 5 років менше, ніж голуби. Скільки живе зозуля?

Розв’язування прикладів

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

е

м

з

п

с

р

і

б

д

з

є

ж

я

а

к

у

л

ш

и

о

2 ∙ 6 – 2 =                 2 ∙ 7 + 4 =

2 ∙ 8 + 4 =                 2 ∙ 5 + 9 =

2 ∙ 9 – 8 =                 2 ∙ 4 + 10 =

2 ∙ 3 +10 =                 2 ∙ 6 + 3 =

2 ∙ 7 +3 =                 2 ∙ 9 – 4 =

2 ∙ 5 +3 =                 2 ∙ 8 – 10 =

Цікава інформація.

Зозуля за 1 день з’їдає близько 100 зелених волохатих гусениць в тому числі і отруйних. Шишкар виводить пташенят взимку.

  1. Центр «Мистецтво»

Завдання за вибором:

  • малювання пташок;
  • ліплення;
  • виготовлення аплікацій;
  • створення групової композиції «Пташине царство».

ІІ. Презентація роботи центрів

ІІІ. Самооцінювання

  • Хто з вас дізнався про що-небудь нове?
  • Чому ви навчилися?
  • Чи дізналися ви про щось таке, що вас здивувало?
  • Які заняття сподобались вам більш за все?
  • Якби ми вивчали цю тему знову, що краще було б змінити?

[свернуть]