Літературне читання

Тема 1. Із скарбниці усної народної мудрості

1. Коли розумницю Марусю (з української казки “Мудра дівчина”) прицькували собаками, вона випустила їм…

а) цапа

б) зайця

в) горобця

2. Який гостинець мудра дівчина принесла панові:

а) курочку

б) горобця

в) гуску

3. Короткі влучні образні вислови, у яких передано життєвий досвід народу, називають…

а) народними усмішками

б) скоромовками

в) прислів’ями

4. Твір “Стоїть явір над водою” є…

а) притчею

б) легендою

в) народною піснею

5. Укажи, з якого твору ці слова.

Добро, зроблене комусь, повертається сторицею.

а) “У пригоді”

б) “Без труда нема плода”

в) “Хліб і золото”

6. Допиши речення.

Жартівливі вислови, складені зі слів, важких для швидкого читання, називають ______________________________________________________________________________ .

7. Підкресли поняття, що належать до жанру усної народної творчості.

Казка, народна пісня, оповідання, міф, легенда, повість, прислів’я, вірш, розповідь, приказка, колядка.

8. Прочитай легенду “Хліб і золото”. Доповни прислів’я.

___________________________________ – усьому голова.

9. Прочитай загадку, запиши відгадку.

З небокраю, з-за діброви

вийшли кралі чорноброві,

принесли водиці жбан,

полили широкий лан. ____________________________________________________

10. Допиши речення.

Усна народна творчість дійшла до нашого часу завдяки _____________________________ .

11.Укажи послідовність дій у виготовленні хліба (за народною притчею “Без труда нема плода”).

___ Виорати землю.

___ Змолотити жито.

___ Почекати, доки виросте, поспіє жито.

___ Замісити тісто.

___ Посіяти жито.

___ Вижати жито.

___ Напекти буханці.

___ Намолоти борошна.

12.Пригадай прислів’я народів світу. Упиши пропущені слова.

Те, що можна зробити _________________________________ , не відкладай на __________________________________________ .

13.Прочитай вірш Галини Кирпи “Мова моя”. Познач рядки із цього твору.

а) Мова моя – мов ластівка.

б) Мова, наче пташка світанкова.

в) Мова – як сонце ясне.

г) Мова моя – немов Берегиня.

д) Мова моя – то чиста криниця.

е) Мова моя – мов дівчинка у віночку.

є) Мова – то предків надбання.

14.Поясни значення вислову “Я тобі в пригоді стану”. Запиши. ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

15.Склади і запиши план української народної казки “Мудра дівчина”.

1.___________________________________________________________________________

2.___________________________________________________________________________

3. __________________________________________________________________________

4.___________________________________________________________________________

5.___________________________________________________________________________

6.___________________________________________________________________________

7.___________________________________________________________________________

16.Із чим ти можеш порівняти рідну мову?

____________________________________________________________________________

[свернуть]

Тема 2. Що було на початку світу...

1. Стародавню оповідь про виникнення світу, богів, фантастичних істот, людей, чудеса називають …

а) казкою

б) міфом

в) легендою

2. Міф – це …

а) розповідь про сучасне

б) розповідь про минуле

в) розповідь про майбутнє

3. Що символізує яйце у християн?

а) смерть

б) життя

в) навчання

4. Герої якого міфу піднялися в повітря?

а) «Гнів Перуна»

б) «Дедал та Ікар»

в) «Створення світу»

5. Творцем світу єгиптяни вважали …

а) бога Нуна

б) бога- Сонця

в) птаха “великий Гоготун”

6. Утіленням одвічної мрії людства про крила став …

а) Дедал

б) Мінос

в) Ікар

7. Бог Перун перетворив Мисливця та його жінку на ластівок, тому …

а) що вони порушили закон бога

б) що вони вірно кохали одне одного

в) що вони любили полювання

8. Визнач та запиши порядок слів у тексті української обрядової пісні “Як ще не було початку світа…”

___ пісок

___ море

___ землиця

___ місяць

___ камінь

___ звізди

___ сонце

___ зоря

9. Познач рядки слів, що найповніше розкривають зміст давньогрецького міфу “Дедал та Ікар”.

а) Афіни, Дедал, смерть Талоса, вигнання, острів Крит, раб, чайки, крила, насторога, батько із сином у небі, нещастя, острів Ікарія.

б) Дедал і Талос, у гостях у царя Міноса, одруження, радість польоту, найближчий берег.

10. Ким був Дедал?

а) лікарем

б) шофером

в) будівничим

11. Яке дерево в міфології називається світовим:

а) дуб

б) сосна

в) що існувало до початку світу

12. Про яке дерево розповідається у пісні «Як ще не було початку світа…»:

а) явір зелений

б) клен багряний

в) сосна зелена

13. Допиши речення за змістом міфу «Гнів Перуна»:

Потай за Мисливцем на полювання пішла його ______________________ .

14. Допиши речення за змістом міфу «Дедал та Ікар»:

Потім Дедал прив’язав крила синові й довго вчив його _______________________ .

15. Давньоукраїнські жерці, носії давньої української культури – це

а) волхви

б) гукри

в) мисливці

16. Яке дерево, на твою думку, можна назвати деревом життя?

____________________________________________________________________________________

[свернуть]

Тема 3. Сторінками історії України

1. Автором твору “Наші предки – слов’яни” є…

а) Олександр Олесь

б) Іван Крип’якевич

в) Дмитро Білоус

2. Ярослав Мудрий був …

а) царем

б) князем

в) королем

3. У тексті “Книги за княжих часів” ідеться про …

а) князя Данила Галицького

б) князя Чорного

в) монаха Нестора Літописця

4. Дядько Андрій ( з оповідання “На новій землі” ) розповідав про життя своєї родини…

а) в Європі

б) в Україні

в) в Америці

5. Допиши речення словами з тексту Олександра Олеся “Наші предки – слов’яни”.

Нашими предками є _______________________________________________________ .

6. Виправ помилку. Запиши правильно прислів’я.

Козацькому роду немає броду. _________________________________________________

____________________________________________________________________________

7. Допиши речення.

Жовто-блакитне знамено – це символ нашої _______________________________________ .

8. Підкресли “зайві” слова (за твором “Козацький дуб”).

Височіє, вріс, не визнає, великий, стоятиме, посадили, ламається.

9. Укажи послідовність рядків у вірші Марії Хоросницької “Звідки в міста назва – Львів”.

___ в міста назва – Львів

___ Галицький Данило

___ княжа слава

___ народився в князя син!

___ імення сина

___ сумував князь

10.Упиши пропущені слова ( за оповіданням Марії Пригари “Козак Голота”).

Та не так сталося, як ___________________________________________________________!

11.Упізнай твір за опорними словами. Запиши його назву.

Слова, мелодія, клич, клятва, заповідь, світло. _____________________________________

12.Упізнай твір за опорними словами. Запиши його назву.

Небеса, лани, жнива, синява, жито. _____________________________________________

13.Як називалася перша історія України?

а) «Буквар»

б) «Історична книга»

в) «Найдавніша Літопись»

14.Які державні символи України ти знаєш?

______________________________________________________________________________

15.Що символізують кольори Державного прапора України:

синій – ________________________________________

жовтий – _______________________________________

16.Опиши свою улюблену ялинкову прикрасу.

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

[свернуть]

Тема 4. Як не любить той край...

1. З якого твору ці слова?

Така краса, висока і нетлінна, що хоч спинись і з Богом говори…

а) “Як не любить той край…”

б) “Усе моє, все зветься Україна”

в) “Восени пахне яблуками”

2. У вірші Олександра Олеся описується степ…

а) восени

б) узимку

в) у різні пори року

3. Яка квітка, за словами Надії Кир’ян, “народжується не на землі, а в душі людини”?

а) мальва

б) тюльпан

в) євшан

4. Лисиця, лисеня, Арсен – дійові особи твору…

а) “Співуча глина”

б) “Я хочу на озеро Світязь…”

в) “Ласочка”

5. У реченні “Напившись води, не забувайте про _______________________________, з якого вона витікає” пропущено слово:

а) ставок

б) джерело

в) море

6. Підкресли назви українських річок.

Тиса, Черемош, Урал, Південний Буг, Стир, Волга, Одра, Прут, Латориця, Дністер, Уж, Стрий, Ельба, Сіверський Донець, Дон, Лада, Дніпро, Десна, Ворскла.

7. З якого вірша вислів: степ весною – наче килим:

а) «Усе моє, все зветься Україна»

б) «Степ»

в) «Скільки річок в Україні?»

8. Хто написав вірш «Я хочу на озеро Світязь»?

а) Ліна Костенко

б) Володимир Лучук

в) Олександр Олесь

9. З’єднай частини прислів’їв.

Як дбаєш – не лізь у воду.

Щоб рибку з’їсти, так і маєш.

Не спитавши броду, треба у воду лізти.

10.Посудина у вигляді широкої чашки, у якій звичайно подають страву до столу:

а) миска

б) глечик

в) макітра

11.Допиши речення.

Навколо Сонця, мов корабель, пливе ____________________________________ .

12.Чому про глибокий ставок залишився тільки спогад?

_______________________________________________________________________

13.Коли про глину можна сказати співуча?

___________________________________________________________________________

14.Укажи послідовність подій у творі Василя Сухомлинського «Восени пахне яблуками»:

________ Спалахнула зірка.

________ Обліпили яблуко джмелі.

________ Зайшло сонце.

________ Цвіркун замовк.

________ Місяць виплив на небо.

________ Пролетів сполоханий птах.

15.Яку силу має маленька квіточка євшан?

а) виконує всі бажання

б) повертає людину додому

в) дуже красива

16.Чим славиться село Опішня на Полтавщині?

_________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

[свернуть]

Тема 5. Видатні українські письменники

1. Автором вірша “Реве та стогне Дніпр широкий…” є

а) Тарас Шевченко

б) Павло Тичина

в) Іван Франко

2. Герої казки Івана Франка “Лисичка-кума” змовилися посадити на полі

а) капусту

б) картоплю

в) моркву

3. Прислів’я “Людей питай, а свій розум май” виражає головну думку твору

а) “Леся”

б) “Біда навчить”

в) “Лисичка-кума”

4. Яке слово є продовженням віршового рядка?

“…І хай у час останній свій про сина спокійно я подумаю: …”

а) Молодчина!

б) Дитина!

в) Людина!

5. З’єднай стрілочками слова, що римуються.

небеса рудуватий

патлатий віконце

іній звиса

сонце синій

6. Павло Тичина народився…

а) на Черкащині

б) в Галичині

в) на Чернігівщині

7. Що горобчики знайшли на смітничку (у казці Лесі Українки “Біда навчить”)?

а) зернятка

б) пір’ячка

в) гілочки

8. Впиши слова:

Реве та стогне _______________________ широкий,

сердитий вітер _________________________ .

9. З’єднай частини висловів.

Бреше, й на думку не спало.

Хитрий, як шовком шиє.

А мені як лис.

10.Виправ у реченні помилку.

Батьки назвали Івана Франка Каменярем.

11.Скільки разів Лисичка бігала “на хрестини”?

а) 3

б) 2

в) 5

12.Кого горобчик називав дядиною?

а) гаву

б) сороку

в) крука

13.Допиши міркування.

Щоб навчитися розуміти мову природи, ____________________________________________

______________________________________________________________________________

14.Чому Тараса Шевченка називають Кобзарем українського народу?

_______________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

15.Чому в Лариси Косач псевдонім Леся Українка?

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

16.До чого спонукає читачів вірш “Ким хочеш бути, хлопчику, в житті?”

________________________________________________________________________________

[свернуть]

Тема 6. Розповіді про нас самих

1. Першим байкарем, ім’я якого відоме світу, був:

а) Леонід Глібов

б) Езоп

в) Іван Крилов

2. Твір Езопа “Двоє приятелів і ведмідь” за жанром є:

а) байкою

б) казкою

в) оповіданням

3. Автором байки “Котова наука” є:

а) Іван Крилов

б) Олена Пчілка

в) Леонід Глібов

4. Повчальний висновок байки називають:

а) прислів’ям

б) мораллю

в) приказкою

5. П’єсою-казкою називається твір Нелі Шейко-Медведєвої “Лисиця, що впала …”

а) з журавля

б) з неба

6. Головним героєм п’єси-казки Нелі Шейко-Медведєвої “Лисиця, що впала з неба” є:

а) Вовк

б) Лисиця

в) Чумак

7. У байці “Двоє приятелів і ведмідь” засуджується поведінка…

а) того, хто видерся під самісінький вершечок дерева

б) того, хто прикинувся неживим

в) обох приятелів

8. Розумнішим у байці Леоніда Глібова “Зозуля й Півень” є…

а) Півень

б) Зозуля

в) Горобець

9.Поєднай слово та його тлумачення:

оговтався кажу правду

має слушність заспокоївся

розманіживсь розлінувався

10. З’єднай частини речень із байки Езопа “Двоє приятелів і ведмідь”.

Друзі пізнаються і подався своєю дорогою.

Обнюхав його ведмідь через густий ліс.

Дорога пролягала в біді.

11.Запиши, кому з дійових осіб належать слова:

“Ведіть у село розбійницю!”

а) Лисиці

б) Чумакові

в) Вовкові

12.Про кого з дійових осіб можна сказати хитра, злодійкувата.

а) Дівчину

б) Ворону

в) Лисицю

13.Знайди та прочитай імена дійових осіб п’єси-казки “Лисиця, що впала з неба”

(Ворона, Сірко, Лисиця, Заєць, Чумак, Овечка, Вовк).

Л К А А К В О

И Ч У М В Я Р

С Е С І О В О

И В О Р К Ь Н

Ц Я З А Є Ц А

14.Допиши речення.

Мені Лисиця _______________________________________________________ , тому що

___________________________________________________________________________ .

15.До якої байки можна вважати головною думкою прислів’я “У лиху годину пізнаєш вірну людину”.

а) “Котова наука”

б) “Зозуля й Півень”

в) “Двоє приятелів і ведмідь”

16.Напиши побажання головним героям байки Олени Пчілки “Котова наука”.

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________ .

[свернуть]

Тема 7. Літературні казки зарубіжних письменників

1. Автором “Казки про царя Салтана” є…

а) Тарас Шевченко

б) Олександр Пушкін

в) Ганс Крістіан Андерсен

2. Яка з прочитаних казок віршована?

а) “Казка про царя Салтана”

б) “Гидке каченя”

в) “Дорога, що нікуди не вела”

3. У якій країні створював свої казки Ганс Крістіан Андерсен?

а) в Україні

б) у Росії

в) у Данії

4. Джанні Родарі – видатний …

а) італійський письменник

б) український письменник

в) російський письменник

5. Поєднай слово та його тлумачення:

аршин охорона

дозор старовинна міра довжини

обмова брехня

6. З’єднай слова, що римуються:

дитинча гонець

отець Бабариха

малятком хлопча

повариха орлятком

7. Твір Ганса Крістіана Андерсена “Гидке каченя” за жанром є:

а) оповіданням

б) казкою

в) віршем

8. З якого твору цей уривок:

“Матінко моя єдина!

Молода моя княгине!

Подивіться ви туди:

їде батечко сюди”

а) Олександр Пушкін “Казка про царя Салтана”

б) Ганс Крістіан Андерсен “Гидке каченя”

в) Джанні Родарі “Дорога, що нікуди не вела”

9. З якої казки слова: “Добре щире серце не буває ніколи горде”?

а) “Гидке каченя”

б) “Затишно дітям в пазусі казок…”

в) “Дорога, що нікуди не вела”

10.Мартіно з казки “Дорога, що нікуди не вела” мав прізвисько…

а) Мудрець

б) Настирливий

в) Вперта Голова

11.У казці “Гидке каченя” “прекрасними птахами” автор називає…

а) качок

б) індиків

в) лебедів

12.Розшифруй речення.

жнаКо гародо ан тісві диську деве.

_____________________________________________________________________________

13.Запиши дійових осіб «Казки про царя Салтана…» Олександра Пушкіна.

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

14.Запиши три запитання за змістом твору Ліни Костенко «Затишно дітям в пазусі казок…»

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

15.Уяви, що тобі запропонували змінити назву казки «Гидке каченя». Як би ти її назвав?

_____________________________________________________________________________

16.Підкресли слова, що характеризують Мартіно-головного героя казки «Дорога, що нікуди не вела».

Настирливий, сміливий, непосидючий, балакучий, ледачий, рішучий, наполегливий, хоробрий, добродушний, безкорисливий, щедрий, відважний, схильний до ризику, упевнений, цілеспрямований, допитливий, хвалькуватий, агресивний, грубий, нечесний, ненадійний, егоїстичний, кмітливий.

[свернуть]

Тема 8. Світ дитинства в літературі. Людина починається з добра

1. Твір “Мрія” за жанром є…

а) оповіданням

б) казкою

в) віршем

2. Автором оповідання “Шура і Шурко” є…

а) Анатолій Костецький

б) Всеволод Нестайко

в) Василь Сухомлинський

3. Запиши, як ти лагідно називаєш маму.

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

4. Хто хотів бути лікарем?

а) Толя

б) Шура

в) Сєва

5. Скільки років виповнилося хлопчикові з оповідання Василя Сухомлинського?

а) 8

б) 12

в) 15

6. Допиши рядок із вірша Любові Забашти.

Хай оживає істина стара:

Людина починається _____________________________________________________ .

7. Поєднавши відповідні частини, утвори прислів’я.

Все добре переймай, а не давши – кріпись.

Давши слово – держись, а старих не забувай.

Нових друзів наживай, а злого уникай.

8. Негативний герой є у творі…

а) “Із сміхом треба бути обережним…”

б) “Співуча пір’їнка”

в) “Мавпині іменини”

9. Головного героя вірша “Консультант” автор…

а) підтримує

б) схвалює

в) висміює

10.Пригадай, якими словами можна подякувати за подарунок:

____________________________________________________________________________ .

11.Встанови послідовність рядків вірша Грицька Бойка “Консультант”:

______ самі ямки копали

______ усім знайшлося діло:

______ Весною біля школи

______ і деревця садили.

12.Знайди в переліку слів синоніми до прикметника в словосполученні справжній друг. Підкресли їх.

Близький, зрадливий, відданий, вірний, ненадійний, нещирий, хороший, постійний, поганий, найкращий, справжній, турботливий, невідвертий.

13.Поділися своєю думкою.

Мого кращого друга я ціную за ________________________________________________

___________________________________________________________________________ .

14.Продовж висловлювання.

У майбутньому я мрію стати _________________________________________________ ,

тому що ___________________________________________________________________ .

15.Які почуття охопили хлопчика на чужій планеті? Вибери та підкресли потрібніі слова.

Страх, нудьга, гордість, радість, спокій, образа, хвилювання, сум, любов.

16.Прочитай прислів’я. Поясни виділене слово.

Не будь базікою, більше слухай.

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

[свернуть]

Тема 9. Світ дитинства в літературі. У кожного є співуча пір'їнка

1.Співрозмовниками у вірші Ганни Чубач «Найрідніші голоси» є…

а) мама й син

б) бабуся й онука

в) мама й донька

2.З якого вірша взяті ці рядки?

«Дозвольте вас, бабусю,

Колись намалювати.

У вас красиві очі

і руки вузлуваті!»

а) Емілія Саталкіна «Кожний знає своє діло»

б) Ганна Чубач «Найрідніші голоси»

в) Ліна Біленька «Казка неба»

3.Автором вірша «Дощ із краплі починається» є…

а) Грицько Бойко

б) Микола Сингаївський

в) Дмитро Чередниченко

4.Рядки «…Все – із доброго чи злого – починається з малого» взяті з твору…

а) Грицька Бойка «Консультант»

б) Миколи Сингаївського «Дощ із краплі починається»

в) Дмитра Чередниченка «Як ти з матір’ю говориш?»

5.Запиши, як ти лагідно називаєш бабусю:

_____________________________________________________________________________

6.За допомогою стрілочок утвори римовані пари:

завод вчить

мчить діло

вміло пілот

7.Допиши речення за змістом казки Василя Сухомлинського «Співуча пір’їнка».

Чоловік, який виріс з маленького Сергійка, прожив _______________________________ .

8.Як можна зобразити вітер на малюнку?

____________________________________________________________________________ .

9.Встанови послідовність рядків вірша Миколи Сингаївського «Дощ із краплі починається»:

___ Навіть річечка-ріка

___ дощ – із чистої краплини.

___ починається з струмка

___ Хліб з маленької зернини,

10.Визнач жанр твору Василя Сухомлинського «Співуча пір’їнка»:

а) вірш

б) оповідання

в) казка

11.До слова вітер добери прикметники:

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

12.Чи доводилось тобі помічати на засніжених деревах казкові образи? Які саме?

___________________________________________________________________________

13.Доповни рядки словами, що римуються.

Літака веде ___________________,

робітник йде на ____________________ ,

школярів учитель __________________ ,

космонавт в ракеті _________________!

Кожний знає своє __________________ .

Робить чесно його, вміло.

14.Добери риму:

Криничка – ______________________________________________________________

15.Чи погоджуєшся , що «все – із доброго чи злого – починається з малого»? Наведи приклад.

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

16.Які вміння та якості, на твою думку, потрібно розвивати в собі, щоб пізнавати невідоме?

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

[свернуть]